Szoftver: Minden 7-re 1 játék - Treasure Island

5 csillagos Cikk értékelése: 5,00 (4 szavazatból)

(A képre kattintva ki is próbálhatod egy javascript emulátorban!)

Kiadás: Sinclair Research Ltd, 1984
Besorolás: Arcade - Frogger-klón, labirintus
Géptípus: ZX Spectrum 48K
Speccyalista Toplista: Még nem került fel a listára.
Eredeti ár: ingyenes
(mai árszinthez viszonyítva 0 Ft lenne)

<<< A FanZiX 2013/1 számában a(z) 91. oldalon bővebben olvashatsz erről a játékról. >>>

A Mr. Micro, mint kiadó utolsó produkciója, ezután már csak szerzőként lehet találkozni a nevükkel. Valamikor az 1984-es év második felében jelenhetett meg, de a WOS adatbázisa szerint semmilyen említés nincs a játékról. Nincs róla leírás, kritika, de még reklám sem, ami elég furcsa, a Mr. Micro minden játékát több újságban, magazinban hirdette. Az eredeti kazettaborító és a betöltőkép sem viseli már a Mr. Micro-s jegyeket, ami szerintem nem vált hátrányára, sőt. A szerző, Issi javuló tendenciája továbbra is megmaradt, egy évvel később pályájának utolsó darabja és egyben csúcspontja, a Spitfire 40 a Mirrorsoft kiadásában jelent meg, utána eltűnt a Spectrum térképéről. A másik alkotó, Jim Greg pedig egyetlen alkotásaként tekinthet erre a játékra. Később a Firebird kiadta a játékot japánosra átalakított grafikával, lassított mozgással Willow Pattern címmel, az alkotó meglepő módon a Mr. Micro csoport volt.

Ahogy a leírás fogalmaz: a fő játék előtt két feladatod van, látszatra egyszerűnek tűnnek, de közel sem azok. Az első feladat Frogger-típusú, menj át az úton úgy, hogy nem érsz hozzá a vak öregemberhez. Minden pixel számít, ne tévesszen meg az ál 3D-s hatás, ha a vállad hozzáér az öreg talpához, akkor is buktad. A következő feladatnál gyakorlatilag háromszor kell ugranod, persze mi sem egyszerűbb, de vedd számításba, hogy mindössze maximum pár tizedmásodperc időintervallum eltalálása esetén jutsz a következő hordóra, ez egy nagyon idegesítő és könnyen bukható feladat, ráadásul hiba esetén lehet az egészet újrakezdeni. A negyedik hordóról már a szigetre ugrasz. A szigeten 64 képernyő van szinte fix haladási iránnyal felfűzve, néhol nagyobb, néha kisebb térrel. Találkozhatsz majdnem minden képernyőn egy-egy kalózzal, ezek kétfélék lehetnek, azon kívül, hogy zöldek vagy lilák. Tehát az egyik típus, az optimista, aki szeret kockáztatni, ezek jellemzően nagy távolságból megcéloznak a tőrjükkel, ilyenkor el kell futnod a maximális dobási távolságig, aztán felveheted a földön heverő tőrjüket és akár okító jelleggel le is mészárolhatod a könnyelmű banditát.

Ha nem veszed fel a tőrt, akkor felveszi a kalóz, de csak mikor átmész egy másik képernyőre, biztos szégyenlős. Ha már elvetted a tőrjét, nyugodtan elszambázhatsz előtte, semmit sem fog tenni az életed kioltása érdekében, kivéve, ha nekimész. Vannak még az alapvetően pesszimista, ezért tőrt nem is hordó kalózok, ezek elállják az utat és kisportolt izomzatukban bíznak. Az emlegetett törvényen kívüliek közös jellemzője, hogy tengeri medveként megvetik a lábak használatát és mivel nincs náluk hajó, így nem mozdulnak még akkor sem, ha tőrödet feléjük dobod. A szigeten vannak még a természetes növénytakarón, folyókon, köveken és a kovácsoltvas kerítéseken Mr.Micro logóval, szóval mindezen kívül találhatsz tőröket, sajtdarabokat, ásókat, csontvázakat, egy kulcsot és hordókat. Ezeket mind felveheted, a kulcs a legfontosabb. A hordó nem annyira, mégis érdekes: ezek tartalmát az XXX feliratból ítélve csak felnőttek nézhetik meg. Persze nem meztelen hölgyek vannak a hordóban, hanem a kalózok legjobb barátja: a rum. A legtöbb tárgy valószínűleg csak a játék végi százalékos értékelésnél lesz figyelembe véve.

Hogy ne legyen egyszerű rohanás és mészárlás a játék, figyelned kell, hogy melyik kalózt melyik tőrrel szúrod le, sőt valakit jobb, ha meg sem késelsz. Természetesen nincs a kalózoknak névre szóló karmikus tőrük, ami egyedüliként alkalmas az életük kioltására, hanem ahogy a pályát felderíted, láthatod, hogy a tőrök elpocsékolása, tehát minden arra járó félszemű kilyukasztása nem vállalható, mert akkor olyan helyzetbe kerülhetsz, hogy például egy folyosót elálló jóember kiiktatására nem marad eszközöd és ez a befejezhetetlen feladattal egyenlő. Egyszerre egy fegyver lehet nálad, ezért ne vedd fel automatikusan az erdőben elszórt tőröket, mert lehet, hogy a következő képernyőn dob neked egyet az egyik nehézfiú. A tőr eldobását nem árt gyakorolni, nem mintha fejleszthető lenne Jim Hawkins tudása, de komoly galibába kerülhetsz, ha túl messziről vagy rossz irányba dobod, ilyenkor a földre esik és el is tűnik, legrosszabb esetben a feladat bukását is jelentheti. A kalózok megkéselésének módja: megállsz a kalóztól kb. másfél embernyi távolságra, felé fordulsz és megnyomod a tűz gombot.

Mehetsz közelebb is, de gyors mozgásod miatt könnyen kartávolságba kerülhetsz, abból meg semmi jó nem sül ki, sőt még a tőröd is elveszi az izomagy. A kincs megtalálásáig 50 és 60 közötti gyilkosságot fogsz elkövetni és bejárod az egész szigetet, pedig minden lényeges a nyugati parton van, légvonalban közel egymáshoz, alulról indulsz a kalyibától, felülre jutsz a barlanghoz, aztán középre kell menned az öbölbe, a hajóhoz, hogy elhagyd a szigetet.

Feladat: Egy izgalmas játék Robert Louis Stevenson klasszikus kalandja, a kincses sziget alapján. A háttér ismerős lehet a történetből, a cselekmény pedig arcade stílusú akció. Először Jim Hawkins-nak fel kell szállnia a Hispaniola-ra, el kell kerülnie Pew-t, a vakot. Utána el kell kerülni, hogy elkapják, miután kihallgatta a lázadó legénység terveit. Ha sikerül legyőznöd ezeket a kihívásokat, akkor kezdheted a fő játékot, a Kincses szigetet. A kincsvadászat a kalandorok kis építményénél kezdődik. Majd miközben leszereled a gonosz, gyilkos kalózokat, Jimmel meg kell találnod Ben Gunn barlangját. Keresgélés és mászkálás közben egy attraktív "Kincses térkép", maga a sziget jelenik meg előtted, a 64 képernyőből álló játéktér. Miután megtaláltad Ben Gunn barlangját, ahol megtalálod a kincset is, el kell jutnod a Spy Glass Cove-nál horgonyzó hajóhoz, hogy befejezhesd ezt az arcade kalandot. Játék végén mindig kapsz egy százalékos értékelést, ami tükrözi a sebességed és a harci szellemed.

Értékelés:

A Kincses sziget sok gyermek fantáziáját megmozgatta, természetesen számítógépes játék inspirációjaként is jelen van, Spectrumra inkább szöveges kalandjáték formájában. Mr. Micro-ék akciójátékként is feldolgozhatónak találták a történetet, miért is ne? Gyakorlatban egy kétrészes, vegyes (történetileg is) bevezető után a mászkálós, gyűjtögetős akcióban látták a megoldást. A körítést végre egy jó borító után nagyon szép betöltőképernyővel folytathatom, a sztori irodalmi. Kellemes, ám nem túl informatív kezdőkép fogad, sajnos az ilyen kaliberű játékoknál már elvárható zene nélkül. A látványt az egész játékban a jól megválasztott színek, nagy figurák és igényesen megrajzolt háttér jellemzik. A mozgás gyors, lendületes, akadástól mentes. Tetszik a hibázáskor mutatkozó hang és látvány együttese. Sajnos hangokkal nem bántak bőkezűen az alkotók. A vezérlés érzékeny, kitűnő a billentyűk elrendezése és joystick is használható. Az első, Frogger-klón a történet szempontjából lehetne csak fontos, gyakorlással bármikor könnyen megoldható. A második, ugrálós rész hosszas próbálkozás esetén is korai őszülést eredményezhet. Szerencsére van egy már publikált trükk ennek a résznek az átugrására. A sziget megfelelően nagy, a gyors mozgás ellenére mégsem hat fárasztóan és untatóan, ha vissza kell szaladni pl. egy bicskáért. A százalékos értékelés ötletét jónak tartom, mert valami visszajelzés kell, nekem legalábbis hiányérzetem volt a végén, nagyobb ovációt vártam. A nehézséget (a második, ugrálós szakaszt leszámítva) két dolog eredményezi, a tőrök elől való elfutás, valamint a tőrök jó helyen való felhasználása, ezen kívül ifjúsági kalandregénybe illő a többi könnyed megpróbáltatás. A játék jó párszor újrajátszható, egyrészt nem vesz el sok időt, másrészt csak piszkálja az embert, hogy: "hiszen megcsináltam mindent, miért csak 80%-ot kaptam?" (finomított verzió).

Ötlet:
Grafika:
Hang:
Kezelhetőség:
Nehézség:
Időtállóság:

Publikálás a portálon: 2014-08-31 16:28:18
Visszalépés az előző oldalra