Szoftver: Minden 7-re 1 játék - Tetris

4 csillagos Cikk értékelése: 4,81 (21 szavazatból)

(A képre kattintva ki is próbálhatod egy java emulátorban!)

Kiadás: MirrorSoft, 1988
Besorolás: logikai puzzle
Géptípus: ZX Spectrum 48/128K
Speccyalista Toplista: 132.
Eredeti ár: 9,95 GBP átszámítva akkori árfolyamon 888 Ft
(mai árszinthez viszonyítva 12 755 Ft lenne)

Nemrégiben felrévetdtek benem az egykori Tetris partik emléke, rögvest sikerült is letöltenem a telefonomra egy kis java Tetrist, amivel jókat játszottam ismételten egy-két unalmas meeting-en. Akkoriban csak PC-n játszottam már vele - legalábbis más emlékem nincs - így elhatároztam, hogy kicsit tánanézek, hogy is alakult a Tetris-mánia a Spectrum-os körökben.

Először is nézzünk egy kis Tetris történelmet.
A játékot 1985-86-ban Alekszej Pajitnov és Vadim Gerasimov fejlesztette. Pajitnov az Orosz Tudományos Akadémián dolgozott, a játék ötlete teljes mértékben az övé volt és a prototípusát is Ő fejlesztette egy Electronika 60-as gépen.
Az alapötlet Pajitnov Tetramino nevű játékából származik, amiben négyszögletes darabokat kellett mozgatni a képernyőn a kurzor billentyűk segítségével és különböző alakzatokat kellett kirakni belőlük. Később Pajitnov azzal módosította előző ötletét, hogy egy szögletes pohárba hulljanak a darabok.
A Tetris név szintén Pajitnov-tól ered a Tetramino és a Tennis szavak ötvözéséből.

A játékot Gerasimov portolta PC-re, aki akkor 16 éves volt. A PC-s verzió Turbo Pascal 4.0-ban készült, az utolsó közösen fejlesztett verzió a 3.12-es volt. Állítólag tartalmaz egy 'Easter egg'-et, bár Gerasimov csodálná, ha valaki felfedezné egyszer.

Pajitnov erőfeszítései, hogy együtt eladják a játékot kudarcba fuladtak, gondolom az akkori Szovjetúnió-béli helyzet nem igen kedvezett egy ilyen vállalkozásnak. Így aztán elhatározták, hogy ingyen fogják osztogatni, először a barátoknak adták, de hamar elterjedt a játék. Mikor a Szovjetúnió határain is átjutott, külföldi cégek is kezdtek érdeklődni iránta. Ezután Pajitnov már csak a Tetris-szel akart foglalkozni, minden más játékfejlesztést leállított.

1991-ben Pajitnov Amerikába költözött és megalapította a Tetris Company-t egy Henk Rogers nevű vállalkozóval. Majd Gerasimovval aláiratott egy papírt, miszerint ő csak a szabadon terjesztett PC-portra tart igény és minden jog Pajitnovot illeti (legalábbis Gerasimov szerint).
Ezután állítólag a friss Tetris termékekből eltűnt Gerasimov neve. Később Pajtinov szabadalmat nyújtott be Amerikában a szabadon terjesztett Tetris 3.12-re hivatkozva. Gerasimov nem látott belőle egy vasat se, gondolom ezért is hozta össze az Original Tetris Story című oldalt az interneten.

WOS-on találtam is jópárat, de eleve csak 90-es évek előtti verziók érdekeltek, bár rengeteg TR-DOS-os csodát is leltem 1990-2000-ig bezárólag.
Elsőre rögtön megakadt a szemem a Gerasimov-féle Tetris-en, melyet a WOS szintén 1986-ra datál. Ez a verzió erős hasonlóságot mutat az MS-DOS-os verzióval, annyi különbséggel, hogy fekete-fehér, kivétel a cián vezetőcsíkok. Ez egy nagyon jól játszható verzió, gyors. Jól írányítható, több lehetőséget biztosított, mind a PC-s verzióhoz, mind a Spectrum-os irányításhoz szokott játékosok megtalálják a megfelelő kombinációt. Hátránya, hogy nem színesek a poligonok és nem lehet definiálni az irányító billentyűket.

Ezután találtam rá az úgymond "official" verzióra a MirrosSoft jóvoltából, amit két évvel később 1988-ban adtak ki. Ez már csilli-villi, de elsőre pont ez idegesített a legjobban, nevezetesen háttér előtt hullottak a kövek, amiknek még árnyéka is volt. Na így aztán valószínüleg csak mazohisták játszhatják. :) Később rájöttem, hogy az O-ra egy csomó opció közül lehet választani, amik közt a háttér kikapcsolása is szerepel.Ezt már joystick-kal is rányíthatjuk, bár az igazi tetris fanok, bizonyára nem ezt választják. Mind 48-asra, mind 128-asra kiadták, de valójában csak a zenében különböznek, minden egyéb megegyezik a két verzióban. Jópofa zenéje van 48-on is, de azért az AY változat a 128-on sokkal jobb.

Remélem kedvet kaptatok egy kis Tetriszezéshez! :)

Értékelés:
Ötlet:
Grafika:
Hang:
Kezelhetőség:
Nehézség:
Időtállóság:

Visszalépés az előző oldalra