Szoftver: Minden 7-re 1 játék - Chess

5 csillagos Cikk értékelése: 5,00 (6 szavazatból)

(A képre kattintva ki is próbálhatod egy java emulátorban!)

Kiadás: Sinclair Research Ltd, 1983
Besorolás: sakk
Géptípus: ZX Spectrum 48K
Speccyalista Toplista: 183.
Eredeti ár: 7,95 GBP átszámítva akkori árfolyamon 510 Ft
(mai árszinthez viszonyítva 11 452 Ft lenne)

<<< A FanZiX 2013/1 számában a(z) 57. oldalon bővebben olvashatsz erről a játékról. >>>

A számítógép tíz nehézségi szinten tud játszani ? már a kettestől is valószínűleg kikapsz. Betöltés után a sakktábla automatikusan megjelenik. A program megkérdezi, hogy akarsz-e játszani, vagy módosítod a táblát. Nyomd meg a P-t, ha játszanál. Ezután válaszolnod kell, hogy milyen színnel szeretnél játszani, W a fehér és B a fekete. Végül meg kell adnod a nehézségi szintet, ez egy szám 0-tól 9-ig. Általában elegendő az egyik alacsonyabb szinten (mondjuk 0-3) játszani, itt még gyors a válaszlépés. A pozíciókat a tábla mezőin modern algebrai jelölésekkel lehet meghatározni, a tábla oszlopait A-tól H-ig, betűkkel, a sorokat 1-től 8-ig számokkal. A fehér bástya mindig az A1-es mezőn áll a kezdő felállásnál. A tábla sorai és oszlopai jelölve vannak a képernyőn. A lépés megadásához meg kell adnod a mozgatni kívánt bábu koordinátáit (oszlop betűjele és sor száma) majd annak a mezőnek a helyzetét, ahová a bábuval lépni szeretnél, a számítógép megvizsgálja, hogy szabályos-e a lépés, ha igen, akkor lép a bábúddal. Minden szabályos lépés megengedett, a sáncolás is. Sáncolás a király mozgatásával érhető el. Ha úgy érzed, hogy hibáztál, akkor használhatod a Delete gombot a lépés visszavonására, Shift-tel vagy anélkül. Számos parancs alkalmazható még a játék bármely szakaszában. Az R gombbal kérhetsz a számítógéptől ajánlott lépést. Az L gombbal változtathatsz a nehézségi szinten. Z-vel kinyomtathatod a képernyőt egy csatolt nyomtatóra. T-vel elmentheted az aktuális játékot kazettára. X-szel kilépsz a játékból és vagy újrakezdheted vagy beállíthatod a táblát kedved szerint. A tábla beállításakor a kurzorgombokat használhatod a mozgásra. C-vel törölheted a táblát, Delete-tel az adott mezőt, a megfelelő betűkkel (K - király, Q - királynő, R - bástya, B - futó, N - huszár és P ? gyalog) elhelyezhetsz egy bábút a táblán. X-szel kilépsz a tábla beállításából.

Értékelés:

A legnépszerűbb táblásjáték beállítható játékállással és széles skálán mozgó nehézségi szintekkel. Szép kazettaborítóval, tökéletes leírással és ronda betöltőképpel körített játék szerény, néha becsapós grafikával, ritka hanggal. A vezérlés teljesen logikus és érthető. A figurák színének, alakjának és a tábla színének kombinációja néha zavaró, játékból kizökkentő helyzetet okozhat, de a sakk úgyis olyan játék, ahol többször végig kell gondolni a legegyszerűbbnek tűnő lépést is.

Ötlet:
Grafika:
Hang:
Kezelhetőség:
Nehézség:
Időtállóság:

Visszalépés az előző oldalra