Szoftver: Minden 7-re 1 játék - Jumping Jack

4 csillagos Cikk értékelése: 4,04 (24 szavazatból)

(A képre kattintva ki is próbálhatod egy java emulátorban!)

Kiadás: Imagine Software, 1983
Besorolás: ugrálós (a szó szoros értelmében:-)
Géptípus: ZX Spectrum 16K
Speccyalista Toplista: 91.
Eredeti ár: 5,50 GBP átszámítva akkori árfolyamon 353 Ft
(mai árszinthez viszonyítva 7 923 Ft lenne)

<<< A FanZiX 2014/2 számában a(z) 31. oldalon is olvashatsz erről a játékról. >>>

Az Imagine cég adta ki 1983-ban. A szerzők Albert Ball és Stuart C. Ball. A kisebb 16K-os Spectrumon is játszható. A név eredete egy amerikai fitness guru, bizonyos Jack Lalanne nevéhez fűzödik. A Spectrum hős Jumping Jack figura épp olyan dinamikus, mint amilyennek kitalálója gondolta.

Hősünkek a képernyő aljáról kell a képernyő tetejére küzdenie magát. Nyolc vízszintes vonal van (ennek szimbólikus jelentése van) a képernyőn, melyeken lyukak haladnak. Kezdetben egy jobbra és egy balra mozog. A lyukak helyén lehet felugrálni. Leesni is ugyanitt lehet, ha hősünk alá kerül a vonal folytonossági hiánya... Életünk csak akkor fogy, ha a legalsó vonalról estünk le. Egyébként próbálkozhatunk. Sikeres ugráláskor a lyukak szaporodnak. Úgyhogy nem sokat érünk az örökélet trükkel.

Jack ha leesik, néhány másodpercig szédül és ez idő alatt nem irányítható. Ebből tehát következik, ha már sok a lyuk és hősünk lepottyan egy felsőbb vonalról, akkor az esést valószínűleg folytatni fogja. Ez egyébként igen mulatságos szokott lenni. Ide jön az a megjegyzésem, hogy sokszor jobb nézni a másik küzdelmét, mint játszani.

A lyukak balról jobbra fentről lefele és jobbról balra lentről felfele haladnak. Jack mozgását hangjelzések nyomatékosítják. Jack és a lyukak azonos sebességgel mozognak (lehet a szakadék szélén táncolni). A képernyőt jobbról és balról el lehet hagyni és a másik oldalra átmenni. Ezt ki is kell használni sokszor! Amikor felérünk a legfelső vonalra, mehetünk a következő pályára és tovább olvashatjuk a Jumping Jack versikét. Minden pályán újabb és újabb sprite-ok jönnek. A találkozás kerülendő ezekkel a figurákkal, különben megcsókolnak és ettől a csóktól annyira elbódulunk hogy néhány másodpercig eszméletünket veszítjük (akárcsak amikor lepottyanunk).

A Your Sinclair official top 100 listán ez a játék az 52. helyezett lett.

A program betöltése nem hosszas képernyő töltögetéssel, hanem egy rövid - ma úgy mondanánk flash - introval kezdődik. A code rész már a header információk nélkül jön, ez akkoriban a másolás megnehezítését szolgálta. Vagy mondjuk úgy már akkor sem nehezítette meg a másolást.

PC-n is játszható a játék valamelyik Spectrum szimulátort használva.
A PC billentyűzete azonban jelentősen eltér a Spectrumétól. Spectrumon a Space, Symbol Shift billentyűkkel lehet jobbra-balra menni. PC-n ez a két billentyű pont fordítva helyezkedik el. A jobbra tehát balra a balra pedig jobbra lesz. Így elég nehéz játszani (esetleg megfordíthatjuk a billentyűzetet), inkább írjuk át a jobbra és balra kódját:

30380:1
30392:2

Aki művészi hajlammal rendelkezik saját sprite-okat tervezhet! A sprite-ok nincsenek tömörítve, úgyhogy könnyen rájuk bukkanunk a kódban. (De ugyanakkor nem egységesen tárolódnak!)

Az informatikus is talál magának feladatot: néha az ugrás helyén a vonal 1-2 pixel szélességben megszakad. Ezt ki lehetne javítani :-)

Kíváló ötlet, kíváló kivitelezés! Van PC-s és mobiltelefonos verzió is, de természetesen egy gumibillentyűs Spectrummal az eredeti játék nyújtja a maximális élményt!

Kellemes kikapcsolódást (nem időtöltést, hiszen ezt a játékot akár csak pár percig is lehet játszani) kívánok mindenkinek!

Tipp: Az örök élet kód ha valaki nem ismerné:

30093:0,0,0,0

A halhatatlanság helyett, kevésbé rontjuk el a játékot, ha inkább az életek számát növeljük, kezdhetünk pl. 16 élettel:

28805:16

Aki tréningezni szeretne hátsóbb pályákon is kezdhet, mindjárt pl. a tizediken:

28809:9

Értékelés:
Ötlet:
Grafika:
Hang:
Kezelhetőség:
Nehézség:
Időtállóság:

Visszalépés az előző oldalra