Szoftver: Minden 7-re 1 játék - Master of Magic

4 csillagos Cikk értékelése: 4,25 (12 szavazatból)

(A képre kattintva ki is próbálhatod egy java emulátorban!)

Kiadás: Mastertronic, 1986
Besorolás: kaland
Géptípus: ZX Spectrum 48K
Speccyalista Toplista: Még nem került fel a listára.
Eredeti ár: 2,99 GBP átszámítva akkori árfolyamon 199 Ft
(mai árszinthez viszonyítva 3 386 Ft lenne)

- Intro -

Ez a játék egyike volt azon programoknak, amikről anno olvastam, de nem próbáltam ki. Most elérkezett az idő és nem csalódtam. Persze nekem még 2.99 Fontomba sem került, de anno ez elég olcsónak számított. A Mastertronic cég egyébként olcsó játékok kiadására specializálta magát. A játék 48k-ra és Commodore 64-re készült el. A 64-es verzió zenéjét nem más, mint Rob Hubbard írta. Sajnos ez nekünk nem adatott meg, de YouTube-on meg lehet hallgatni. Sőt, még koncert verzió is van belőle, ahol élőben adják elő, zenekarral. Illetve a WoS oldaláról letölthető AY formátumban is. Gondolom ezt 64-ről konvertálták át, mivel nem készült 128K-s verzió.

Az alaptörténet: Barlangászás közben találunk egy kis tavat, amiből hirtelen egy kinyúl egy kéz és berántja hősünket a mélybe. A kéz tulajdonosa egy bizonyos Thelric úr, aki a Mágia Mestere címet viseli egyébként. (Itt jegyezném meg, hogy nemcsak nincs nevünk a játékban, de még a program címe sem rólunk szól. Hálátlan programozók!) De visszatérve a sztorira: a Mágia Könyvében meg van írva, hogy csak Therlicnek van meg az a képessége, hogy visszaküldjön bennünket a saját világunkba Ezt viszont csak akkor hajlandó megtenni, ha elhozzuk neki a Halhatatlanság Amulettjét. Ugyanis a mágus örökké akar élni. (Az öregedéstől való félelmet a szakirodalom gerascophobianak hívja, valószínűsíthető, hogy barátunk ilyen betegségben szenved. Mivel hősünk barlangász és nem pszichiáter, ezért kénytelenek vagyunk megkeresni az amulettet.)

- Irányítás -

A játék a betöltő képernyő és némi intro után indul, amit tűzgombbal tudunk léptetni. A kezelés nem túl bonyolult, a 4 irány és egy tűz gomb. Ezeket a játék elején át is lehet definiálni. Sinclair vagy Kempston joystickkal is játszhatunk.

- A képernyő -

A képernyő felső részében található M (vsz. a mind szóból) csík jelzi a szellemi erőnket. Ha ez elfogy, nem tudunk varázsolni. Sajnos a manánk nem töltődik vissza, csak ha találunk italt. Mellette a B (vsz. a body szóból) jelzi életerőnket. Ha ez elfogy, akkor meghalunk. A játékban csak 1 élet van, tehát halál után elölről kell kezdeni mindent. Az életerő pótolására szintén vannak italok. Valahol. :-)

A jobb felső sarokban egy óra van, ami azt mutatja, hogy mennyi ideje játszunk. Amikor a menüben vagyunk (lásd lent) akkor az óra megáll (a játék is, tehát lehet gondolkodni anélkül, hogy közben a szörnyek támadnának).

A bal oldal felső kb. 1/3-ában felülnézetes térkép van. Gyakorlatilag itt zajlik az élet. Ezt fogjuk bámulni a legtöbbet a játék során. Mellette (jobb oldal, felső 2/3) helyezkedik el egy szöveges rész, amiben látjuk éppen mi történik, pl.: amikor megtámadnak, illetve a harc folyamatát is figyelemmel kísérhetjük, de jobban járunk, ha ehelyett inkább harcolunk.

Ezek alatt egy vastag piros csík van, ami a menü. Tűz gomb megnyomásával lehet előhozni a lehetőségeket, pl.: Inventory, Examine, Cast. Az Inventory azt írja ki mi van nálunk, az Examine-nal meg lehet vizsgálni egy tárgyat vagy egy szörnyet, a Cast-tal varázsolni lehet (figyeljük az M csíkot!). A játék elég intelligens ahhoz, hogy mindig csak azokat a lehetőségeket mutatja, amikkel élni is tudunk (nincs Attack a menüben, ha nincs kit megtámadni).

Végül pedig, az alsó részben a hozzánk közel álló részét láthatjuk a pályának oldal nézetből (szörnyek, terep tárgyak stb.) Szellemesnek találom, hogy a halott ellenfelek nem tűnnek el a pályáról, hanem úgy néz ki, mintha a nyakukban lenne egy DEAD feliratú tábla.

- Életben maradni -

A túléléshez elengedhetetlen némi agresszió (pacifisták hátrányban). Némely szörny elől el lehet futni, de van amelyik kitartóan követ. A legegyszerűbb támadás az Attack, amivel a kezünkben lévő fegyverrel tudunk lesújtani. Ez nem automatikus, tehát ahányszor támadni akarunk, annyiszor kell kiválasztani a menüből.

Némelyik lény halálakor eldob valamilyen fegyvert, viszont hősünk jobb kezes lévén, csak a jobb kezét használja támadásra. Ha meg akarjuk cserélni fegyvereinket, akkor használjuk a Swap parancsot a menüből.

A másik lehetőség a mágia használata, de ezzel csak óvatosan, mert elég limitált a manánk.

3 támadó (Magic Missile, Fireball, Energy Drain) és 1 védekező (Magical Shield) varázslatunk van (ezeket Thelrictől kaptuk). A Magical Shield addig tart, amíg nem Uncast-oljuk. Ennek annyi hátránya van, hogy folyamatosan eszi a manánkat (méghozzá elég vigorózusan) és közben nem tudunk mást varázsolni. A Fireballt használjuk bátran, ha több szörny molesztál bennünket.

Térkép: Ezen a linken egy térkép található a játékhoz.

Tipp: A térkép és a rajta lévő szörnyek, dolgok be vannak drótozva a játékba, tehát lehet fix stratégiát gyártani. (Fejlesztési ötlet: csináljunk dinamikusan generált pályát, random szörnyekkel. :-) Ha valakit érdekel feltétlen írjon a listára. Szívesen betársulnék.)

A térképet le lehet rajzolni, vagy ha valaki türelmetlen, akkor letöltheti a netről.

Néha beleakadhatunk a sarokba, ezért érdemes a folyósok közepén haladni.

Ugyan még nem játszottam végig a játékot, de szerintem nincs pontszám a végén. Tehát versenyezni csak az idő alapján lehet egymással. Esetleg lehet azon versenyezni, hogy ki találja meg a legrövidebb nyerő stratégiát. Ezt esetleg érdemes lehet feldobni az SpV versenyre.

Értékelés:

A játék könnyen játszható, még mai szemmel is. Nem vagyok híve a %-os értékelésnek, ezért inkább szóban: a térkép lehetne kidolgozottabb. Sajnos főcím zene nincs, csak hang effektek a játék alatt. A játszhatósággal szerintem nincs gond. Az újrajátszhatóság a dolgok fix mivolta miatt nem túl jó (bár a nyerő stratégiát sokáig lehet fejleszteni vagy az időn javítani).

Ötlet:
Grafika:
Hang:
Kezelhetőség:
Nehézség:
Időtállóság:

Visszalépés az előző oldalra