Szoftver: Minden 7-re 1 játék - Peloponnesian War

5 csillagos Cikk értékelése: 5,00 (3 szavazatból)

(A képre kattintva ki is próbálhatod egy java emulátorban!)

Kiadás: MC Lothlorien Ltd, 1983
Besorolás: Stratégiai - történelmi/menedzser
Géptípus: ZX Spectrum 48K
Speccyalista Toplista: Még nem került fel a listára.
Eredeti ár: 5,50 GBP átszámítva akkori árfolyamon 353 Ft
(mai árszinthez viszonyítva 7 923 Ft lenne)

<<< A FanZiX 2013/2 számában a(z) 25. oldalon bővebben olvashatsz erről a játékról. >>>

Ez a háborús játék az ókori Görögországban i.e. 431 és i.e.404 között játszódik, bemutatva a nagy háborút Athén és Spárta között, veled, mint játékossal Athén oldalán. Célod: legyőzni a spártai hadsereget egy végső csatában. Mielőtt odáig eljutnál, fejlesztened kell a diplomatáid adottságait, a tengeri erődet és a hadvezéreid képességeit. Betöltés után három nehézségi szint közül választhatsz, majd a főmenüben találod magad. Az első három pont frissített, a játékhoz szükséges információkat szolgáltat neked Athénról, Spártáról és a többi államról.

Az első két pontban tehát a két ellenséges állam következő információi láthatóak:

  • követek neve és jellemzője egy számmal kifejezve

  • hadvezérek neve és jellemzője egy számmal kifejezve

  • hadihajók száma

  • katonák száma, kettébontva nehézgyalogságra (hoplites) és egyéb katonákra (others)

Minden évben mindkét város épít néhány hadihajót. A katonák száma a lakosság számának megfelelően növekszik.
A többi nagy városállamnál, akik részt vesznek a háborúban, oszlopokba rendezve láthatod a katonáik, hadihajóik számát, valamint azt, hogy A(thén) vagy S(párta) szövetségesei. Ezt a város sorának színe is elárulja, fekete háttér jelenti a semleges, piros a Spártával, kék az Athénnal rokonszenvező várost.
Utolsó előtti menüpont (4.) a lépés a következő évbe. Spárta minden évben próbál szerezni egy szövetségest (a gyakorlatban egy hozzád kötődő vagy semleges államot), sereget, flottát vagy követet küldve adott városba, abból a célból, hogy "meggyőzze" a várost a vele való szövetség előnyeiről. Te, mint Athén vezetője, válaszlépésként szintén követet, sereget vagy flottát küldhetsz a városba, "meggyőzési" szándékkal. Válaszodtól függően megkapod a város döntését. Ha egy város egyszer Spárta befolyása alá kerül, akkor a háború végéig ott is marad.

Mivel Corcyra és Syracuse szigeten fekszik, így oda nem lehet szárazföldi sereget küldeni, ugyanígy Argos, Mantinea, Plataea és Thebes nem támadható hajóhaddal. Minden esetben mikor hajókkal vagy sereggel támadsz, ki kell jelölnöd a három hadvezéred közül egyet, ilyenkor az őt jellemző érték eggyel csökken. Ugyanígy, követ küldése esetén is csökken aktuális követ értékelése eggyel. Ha a követet megkínozzák (torture), akkor kettővel csökken az érték. Mind a hadvezérek, mind a követek jellemzőjének értéke nem csökkenhet egy alá. Spárta mindig nagyobb sereggel és több tábornokkal kezdi meg a háborút, mint Athén, viszont kisebb a flottája és kevesebb követtel rendelkezik.

Az utolsó menüpont: a végső csata megindítása. Erre nincs módod, addig, míg el nem érsz i.e. 420-ig, viszont a spártaiak, ha elég magabiztosnak érzik magukat, akkor megindíthatják a csatát már i.e. 425 után bármikor. Ha egyik fél sem indítja el a végső csapást, akkor a valós eseményeknek megfelelően i.e. 404-ben automatikusan bekövetkezik. Ilyenkor Athén és Spárta begyűjti a szövetségesektől a hadra fogható embereket. A városok katonái fele-fele arányban beállnak a hopliták és az egyéb katonák közé, a hadihajókról 5-5 ember szintén beáll ebbe a két egységbe. Miután ez automatikusan megtörténik, meg kell adnod, hogy az egyéb katonák egységéből mennyi kerüljön a könnyűgyalogságba (peltasts), az íjászokhoz (archers) a maradék pedig megy lovasnak (cavalry). Felállnak az ellenséges felek a csatatéren, alul vagy te, kék ruhában, elöl a lovasság, mögöttük az íjászok, majd a könnyűgyalogosok és a hátsó két sorban a hopliták. Veled szemben az ellenfél ugyanígy felsorakozik.

Megkezdődik a harc, láthatod, ahogy a seregek egyre fogyatkoznak egészen addig, amíg egyik oldalon mindenki meg nem hal. Ezután megjelenik a végeredmény, pontszámban kifejezve.

Értékelés:

A körítés tartalmas, a bőséges segítség mellett még egy kis térkép is van mellékelve a városok elhelyezkedésével. A borító színvonalas, sajnos betöltőkép nincs. A játékban egy dologra kell összpontosítani, döntési helyzet csak egy van körönként. Grafikáról nem nagyon lehet beszélni, de a megjelenés így is elégséges.

Ötlet:
Grafika:
Hang:
Kezelhetőség:
Nehézség:
Időtállóság:

Visszalépés az előző oldalra