Arcképcsarnok: Interjú Velvárt Andrással

5 csillagos Cikk értékelése: 5,00 (6 szavazatból)

A Sinclair.hu mindig is fontos feladatának érezte, hogy a felkutassa a hazai "Spectrumos éra" jeles alakjait és emléket állítson akkori tevékenységüknek. Különösen izgalmas, hogy ezúttal talán egy akkoriban népszerű Spectrum illesztő, a Micro-POKEer fejlesztésébe is betekintést nyerhetünk, melyről pont az előző számunkban olvashattatok méltatást Asimo billentyűiből.
Ráadásul a sors kezét is vélhetjük a mögött, ahogy Andrásra ráakadtam egy Facebook kommentjének köszönhetően, melyben épp megemlékezett a gyerekkori munkájáról.

Sinclair.hu: Először is szeretném megköszönni, hogy ilyen lelkesen állsz ezen email interjúhoz. Rögtön belevágnék a közepébe és rákérdeznék a rejtélyre, amely a fejlesztőcsapat nevét övezte ezidáig. Ki is az a V&REW?
Velvárt András: A V&REW az én "művésznevem" volt, a Velvárt Andrew (=András)-ból összerakva. Tudom, gyenge poén, de még csak 13 éves voltam. :)


Sinclair.hu: Mióta Spectrumoztál már ekkor? Hogyan tanultad meg a gépi kódot?
Velvárt András: Kicsit összemosódnak az évek, de ha jól rémlik, olyan 84-85 körül kezdtem a gépezést. Édesanyámék elváltak, sokat kellett dolgoznia - és egy másodállásába magával vitt, ahol egy rakat HT 1080Z számítógép volt, Junoszty monitorokkal. Nem nagyon tudtam velük mit kezdeni, de kaptam 3 BASIC útmutatót, és azokat kívülről megtanultam, hogy legközelebb ne unatkozzak. Aztán sikerült közeli ismeretségbe kerülnöm egy C64-el, és megírtam életem első programját - azt hiszem, amolyan "gondoltam egy számot" dolog volt. Akkor szembesültem azzal, hogy papíron programozni nem ugyanaz... de lenyűgözött a gép következetessége. A programban maradt azonban egy bug, amit csak a kinyomtatott forráskódból vettem észre - a cím körül az egyik oldalon több **** volt, mint a másikon. :)
Édesapám ekkortájt hozott be "Nyugatról" egy Spectrumot, amivel rengeteget játszottam, amikor nála voltam. Végül az elmaradt gyerektartások fejében át is került hozzánk. Ez olyan 85-86 körül lehetett. Elkezdtem BASIC-ben programozni, klubokba járni, de féltem az assembly-től, fekete mágia volt számomra... végül egy kinyomtatott, magyarázatokkal tűzdelt Spectrum ROM könyv segített át a nehézségeken, illetve egy Csillag Péter vezette nyári tanfolyam.
Sinclair.hu: Hogyan kerültél kapcsolatba a Micro-Stúdió-val? Miért, hogyan választottak?
Velvárt András: Hát, pontosan nem emlékszem, de úgy rémlik, hogy valamelyik programozói verseny után jött oda Koszó István, hogy dolgoznék-e nekik. Soha nem dolgoztam még addig pénzért, de végül Anyu unszolására belementem.
Sinclair.hu: A teljes ROM-ot egyedül készítetted?
Velvárt András: Igen. Ahhoz képest egész jól sikerült, ha még így 30 évvel később is eszébe jut valakinek. :)
Sinclair.hu: Egyedi ötlet volt vagy Multiface adta az inspirációt?
Velvárt András: Úgy rémlik, hogy a cél kifejezetten a Multiface funkcionalitásának a koppintása volt. Az akkori, vasfüggönyös időkben elég nagy kereslet volt az ilyesmire.
Sinclair.hu: Milyen eszközöket használtál a fejlesztéshez, teszteléshez?
Velvárt András: Ha jól rémlik, valami komolyabb Assembert, talán Laser volt a neve? Percekig töltött csak az assembler, de úgy voltam vele, hogy megéri, mert sokat tudott. Volt egy sokkal gyorsabb assembler is, azt is használtam néha kis változtatásokra. Meg néha a disassemblert, ha csak valami picit kellett módosítani - akkortájt rengeteget használtam a gépi kód táblázatot.
A kész kódot aztán EPROM-ba égettem. Az EPROM égetőt a fejlesztéshez kaptam, valamint kaptam egy egyedi Micro POKEer hardvert is, amiben könnyen kicserélhető volt az EPROM (fényképet lásd a mellékletben). Kb. 5-6 EPROM volt folyamatosan használva. Aki nem ismeri, az EPROM égetés akkortájt úgy működött, hogy az EPROM-ot először UV fénnyel ki kellett törölni (minden bit 1-be állt). Ezután jött az égetés, ami a megfelelő biteket 0-ba billentette. És ekkor tudtam csak kipróbálni, hogy mit csináltam. Mivel csak egy Spectrumom volt, ez azt jelenti, hogy ha a forrásban egy betűt át kellett írni (pl. JZ helyett JNZ), akkor először 2 perc alatt bejött az assembler, utána még egy perc, amíg a program forrása is megjött, átírás, fordítás, mentés, áramtalanítás, EPROM égető bedugás, kiírandó bináris betöltése kazettáról, égetés (közben előző EPROM-ot kivinni a fürdőszobába "napozni"), áramtalanítás, Micro POKEer bedugása, EPROM behelyezés, bekapcsolás - és máris lehetett tesztelni. Ez így kb. 15 perces folyamat volt, nem számítva azt, amikor 10 esetből egyszer hibás lett az égetés. Ja, és debuggerről álmodni sem lehetett - ha valami nem ment, akkor a gép egyszerűen elszállt vagy lefagyott, lehetett találgatni, hogy mitől.
Később javult a helyzet - először lett egy 80K-s Spectrumom, amivel jól tudtam szimulálni a ROM váltást, és így az egész EPROM égetésesdi sokkal ritkább lett. Aztán beruháztam egy floppys egységbe, ami egészen elképesztő javulást hozott, a 2-3 perces programbetöltést 5 másodperc körülire vitte. Úgy éreztem, lobog a hajam a produktivitástól, hihetetlen volt.
Sinclair.hu: Párhuzamosan folyt a szoftver és hardver fejlesztése vagy specifikáció alapján dolgoztál?
Velvárt András: Én már kb. kész hardvert kaptam, de tudom, hogy kisebb-nagyobb változtatásokat folyamatosan csináltak rajta.
Sinclair.hu: Mennyi ideig tartott a termékfejlesztés mire a piacképes verzió a boltokba kerülhetett?
Velvárt András: Sajnos erről fogalmam sincs.
Sinclair.hu: Szóba került a továbbfejlesztése?
Velvárt András: Több verzió ment ki. Már nem emlékszem, hogy melyik mit hozott, de az rémlik, hogy mintha az elején pl. POKE és TURBO nem lett volna.
Sinclair.hu: Talán ennyi idő távlatából nem indiszkrét a kérdés, hogy anyagilag is megérte neked ez a projekt?
Velvárt András: Hetedikes - nyolcadikos voltam, egyáltalán nem az anyagiak voltak a fontosak. Az biztos, hogy ettől nem javult lényegesen az anyagi helyzetünk, de talán Anyunak nem kellett minden másodállásra igent mondania, és jutott az 1 forintos fagylaltgombócból is. :)
Sinclair.hu: Volt-e bármilyen reklamáció a vásárlóktól, ami alapján történt javítás, esetleg továbbfejlesztés?
Velvárt András: Biztos volt, de én nem a beszéltem vásárlókkal közvetlenül.
Sinclair.hu: Voltak még más megbízások is?
Velvárt András: Egyszer hoztak egy egeret Kempston joystick-ra kötve, és megkértek, hogy találjam ki, hogy hogyan lehetne vele rajzprogramokat irányítani (talán a Leonardo volt akkor a csúcs?) Életemben először akkor használtam egeret, amikor sikerült hozzá megírni a szoftvert. Már akkor is a jövőben éltem. :)
Sinclair.hu: Maradt fent az utókornak a fejlesztésről bármilyen írásos emlék, pl. assembly lista? Megőrizted a kazettáidat?
Velvárt András: Van egy pár kazettám és floppy-m, de nem tudom, hogy mik vannak rajta. Ha tudnál segíteni megnézni, akkor lehet, hogy kincsre bukkanunk.
Sinclair.hu: A V&REW feliratban a V-re miért került OVER-rel egy függőleges vonal? Olyan, mint ha W&REW akarna lenni.
Velvárt András: Látod, erre nem is emlékszem. Ha ott van, akkor azért, mert meg tudtam csinálni. :) Úgy lehettem vele, mint a hegymászók a heggyel.
Sinclair.hu: Úgy tűnik, a 16K-s Spectrummal nem volt teljesen kompatibilis (pl. beégetett 48K adat-mentés).
Velvárt András: Wow, fogalmam sem volt. Remélem már lejárt a garancia, mert nem hiszem, hogy ki tudnám javítani. :)
Sinclair.hu: A TURBO mentés/betöltés rutinja hogyan készült?
Velvárt András: Valahol olvastam, hogy a turbó betöltés abban különbözik a rendestől, hogy pár érték más. Fogtam a gyári ROM-ból a betöltés és kimentés kódját, átmásoltam, aztán addig kísérleteztem a számokkal, amíg gyorsabb nem lett. Ha jól rémlik, simán csak elfeleztem az eredeti értékeket, de tény, hogy ehhez más jó minőségű magnó kellett. És így elértük a szédítő 2400 baudot (ami a gyári duplája)! Ez azt jelenti, hogy másodpercenként 300 bájtot is át tudott vinni, ami ugye percenként 18K, és így a 48K-s Speccy RAM-ját 3 perc alatt komplett betöltötte. Nagy szó volt ez a szokásos 5-6 perces betöltésekhez képest.
Sinclair.hu: A TURBO snapshot mentés esetén nem kerül mentésre TURBO betöltő, így nem lehet visszatölteni, csak a MICRO-POKEer-rel. Ez egy apró hiányosság, vagy szándékos? Esetleg későbbi verziókban javítottad?
Velvárt András: Nem rémlik, hogy valamikor szempont lett volna... de hát az se rémlett, hogy ilyen gondok voltak. Rég volt, na. Azt is el tudom képzelni, hogy szándékos döntés volt, hogy a másolt programok betöltéséhez meg kelljen venni a hardvert. Mai szemmel nézve fura egy idők voltak azok.
Sinclair.hu: A TURBO opció nem volt megbízhatóan használható az átlagos magnókkal. Ezt a problémát érzékelték, jelezték a vásárlók, esetleg javítottátok is egy későbbi verzióban?
Velvárt András: Emlékeim szerint a turbó az első verziókban nem volt benne, de miután belekerült, nem nyúltam hozzá. De ugye lehetett választani turbó és sima mentés között, akinek nem ment a TURBÓ, az maradhatott a simánál.
Sinclair.hu: Hány ROM verzió létezik? Asimo barátunk az 1.6-ot fejtette vissza. Mi volt a legelső és mi a legutolsó? Esetleg hozzáférhető még a legutolsó verzió?
Velvárt András: Van egy EPROM-om, de nem tudom, van-e rajta bármi értékelhető. Sajnos a Speccy-met még nem sikerült életre bírni, de megnézhetjük közösen.
Sinclair.hu: A kapcsolás alkalmas lenne 16K ROM fogadására is, de csak 8K-s ROM van a dobozban. Voltak bővítési tervek?
Velvárt András: Szerintem még a 8K-t sem használtam ki.
Sinclair.hu: A Micro-Monitor felülvágta a képmemóriát. Esetleg RAM-mal bővítve megoldható lett volna, hogy pontos snapshot mentés készülhessen. Voltak ilyen tervek?
Velvárt András: Ha voltak is, én nem tudok róla. Fontos volt az olcsó hardver, márpedig a RAM jelentősen megdrágította volna. Mivel a hardverben nem volt RAM, ezért csak a gép RAM-jába dolgozhattam - a szükséges változókat így a képernyő memóriába voltam kénytelen tenni. Ezért látszik némi "szemetelés", miután aktiválod a kütyüt.
Sinclair.hu: Miért volt lehetőség a Micro-POKEer ROM szoftveres aktiválására (port 7Fh)? Elméletben elég lett volna csak a Spectrum ROM-ba visszalépéshez használni. Ezzel így csak lefagyott a Spectrum. Bug vagy feature? Esetleg voltak tervek a későbbi hasznosítására?
Velvárt András: Miket nem találtatok meg! Szerintem így egyszerűbb volt a hardver - a kapott bitet beírta egy sima tárolóba. Lehet, hogy használtam arra, hogy az NMI kiváltása nélkül ellenőrizzem a beégetett ROM-ot, sajnos erre már nem emlékszem.
Sinclair.hu: A szakmában maradtál? Mivel foglalkozol manapság?
Velvárt András: Microsoft technológiákkal dolgozom már vagy 17 éve. Tavaly és tavalyelőtt két társammal startupoltam egyet, mi csináltuk a 2 milliónál több letöltést megélt Guitar Hero szerű mobiljátékot, a SongArc-ot. Januárban publikálta a Pluralsight (az IT tudás Netflix-e) a Windows 10 programozásába bevezető online tanfolyamomat. Manapság elsősorban konzultálok kisebb-nagyobb projekteken - itthonra és külföldre is. 8. éve vagyok Microsoft MVP (Most Valuable Professional), ami egy évente újra és újra kiérdemelendő külsős szakértői díj. Most éppen Emerging Experiences kategóriában, ami olyan klassz dolgokkal foglalkozik, mint a beszéd alapú számítástechnikai, HoloLens, inking, Kinect, gesztusok, stb. Szenvedélyem a jövő előrehozása a jelenbe, szóval úgy érzem, jó helyen vagyok. :)
Sinclair.hu: Meg tudnád fogalmazni egy mondatban, hogy mit jelentettek neked a Spectrumos évek?
Velvárt András: Egy mondatban nem. Annál sokkal többet jelent.
Az egész életemet meghatározta az az 5-6 év, teljesen más ember lennék nélküle. Szakmailag olyan alapot adott, amit egy mai fiatal már nem kap meg - egyszerűen jóval magasabb szintről indulnak. Manapság már nem olvasnak a takaró alatt OS-ek gépi kódját, nem ismerik egy gép teljes kapcsolási rajzát. A számítógép alakította ki a gondolkodásomat, és a Garádi "tans?úr" János vezette Óbudai Számítástechnikai Szakkör volt a hetem fénypontja, az a társaság, ahol igazán jól érezhettem magam (máig is vannak barátaim abból az időből). Nem beszélve a nyári táborokról Sóstón...
Készítette: Kardos Balázs (Bali)
Lektorálta: Sári Gábor (Saga)

Publikálás a portálon: 2022-04-17 06:29:14