Szoftver: Minden 7-re 1 játék - Ghostbusters

3 csillagos Cikk értékelése: 3,94 (18 szavazatból)

(A képre kattintva ki is próbálhatod egy javascript emulátorban!)

Kiadás: Activision, 1986
Besorolás: akció
Géptípus: ZX Spectrum 48/128K
Speccyalista Toplista: 162.
Eredeti ár: 9,95 GBP átszámítva akkori árfolyamon 664 Ft
(mai árszinthez viszonyítva 41 626 Ft lenne)

Amikor a Back to the Future feldolgozása kapcsán nyafogtam a minőség okán, akkor az azért volt, mert biza léteznek olyan kitűnő darabok is mint a Ghostbusters. Remélem senki sem maradt le anno a nyolcvanas évek Sci-Fi blődlijéről, mert a film nélkül biza egy kukkot sem fog érteni az alábbi sorokból.


Már a kezdet sem akármi, a játék a jól ismert Ghostbusters emblémával és Ray Parker jr. slágerével indul. De amihez én még csak hasonlót sem láttam Spectrumon sehol: karaoke stílusban megjelenik a dalszöveg is. (Érdemes a 128-cas változatot letölteni mert ott sokkal látványosabb és persze a zene minősége is sokkal jobb. Sajna nekem csak az eredeti, első kiadású 48-cas van meg kazin.) A következő lépés, hogy beindítsuk a vállalkozásunkat és bankszámlát nyissunk, majd beszerezzük a teljes járműparkot -mind az egy autónkkat - és felszereljük azt.

FIGYELEM! Lévén azt tapasztaltam, hogy sokan nincsennek tisztában a játék minden elemével, a szokásosnál hosszabb és részletesebb leírás következik! Csak az olvasson tovább, aki nem bánja, ha pár "poént" lelövök!



Ha ez megvan, akkor irány az utca! A térképen a bal alsó sarokban terül el a Ghostbusters Head Quarters (GHQ), azaz a Szellemirtó bázis. Az utcatérképen a következők láthatóak. A Kulcsok Őrzőjének - kis kulcs -, a Kapuőrnek - kis lakat - az ábrája. Ha ők találkoznak a ZUUL feliratú helyen, akkor a kép négy széléről lassacskán beoldalazó szellem összeáll a Marshmallow Man-né és letapossák a fél várost. Na, ezt kell nekünk megakadályozni! Hogy? Mindenekelőtt amikor a szellemek az úttest felett haladnak, akkor robogjunk oda a Ghostbusters mobilon - na, mi lehet a szimbóluma? - és csapkodjuk a tűzgombot. Ekkor átvált a játék a fentebb látható nézetre! (Lásd fentebb.) A forgalomra nem lesz gondunk, mindössze arra, hogy a megjelenő szellem(eket) fogjul ejtsük. Ez persze csak akkor fog menni, ha megfelelően szereltük fel a járgányunkat. Azok a háztömbök melyek villódznak, éppen szellemjárás áldozatáivá estek. Lévén azért fognak minket fizetni, hogy az ott kísértő Taknyozókat összefogdossuk, ezek lesznek a legfontosabb meglátogatandó objektumok, de erről majd később!


Lévén a fenti magyarázat szükséges volt a helyes gépjárműkonfiguráció kialakításához, engedtessék meg nekem, hogy visszakanyarodjak a már látott, gépjármű vásárlási és konfigurálási menühöz! A filmben egy 1959-es Cadillac Fletwood Eldorado szerepel, Hearse mentőfelépítménnyel! Nos, legyünk stilszerűek és válasszuk az 1963-mas Hearse-t! Erre ráfér minden, amire szükségünk lesz.

Az első felpakolnivaló a PK - azaz Pszicho-Kinetikus - energia érzékelő. A második az Imige Intensifier. Ez a ketyere jobban láthatóvá teszi az úttest felett kóricáló szellemeket. A Marshmallow Szenzor érzékeli a már említett ZUUL felé igyekvő szellemeket illetve a Mályvacukor Embert, szóval kell nekünk. A 2-essel előhívható következő oldalon látható Ghost Vacuum nélkülözhetetlen az útszéli szellemek összegyűjtéséhez, a Ghost Bait-tel, azaz a Szellem Csalival a Marshmallow Man-né transzformálódó lidérceket tudjuk elcsalogatni az épület környékéről és begyűjteni, ezért nagyon fontos. A Ghost Trap, azaz szellemcsapda az, amibe a Taknyozókat gyűjtjük. Minél többet viszünk magunkkal, annál többet gyűjthetünk be úgy, hogy vissza kéne menni a GHQ-ra, leadni őket. Persze a járgányunk kapacitása és a pénzünk is limitált. A harmadik oldalon található hordozható lézer kontamináló cucc a helyszínen pucolja ki a csapdák tartalmát, így már emiatt nem kell visszarohangásznunk a GHQ-ra. Persze erre normál körülmények között nincs pénzünk.


Megfelelően felszerelkezve valóban felvehetjük a harcot a NYC-it fenyegető lúdvércekkel és démonokkal!
Ha kiszemelünk egy célpontot és a tűzgombra csapunk, akkor felülnézetben látjuk a járgányunkat és a felettünk - esetleg - elúszó szellemeket. A játék elején még alacsony a város PK energiája, ezért kóbor kísértetből is kevés van. Ha ilyet látunk, akkor vigyük alá a járgányt, nyomjuk a tűzgombbot - ezzel bekapcsol a szellemporszívó - és a tetőn található Ghostbusters embléma alá szippantsuk be! Ha közel érünk a célpontunkhoz, akkor a járgányunk kisorol jobbra.



Ha a felbukkanó homlokzat előtt nem látunk lebegő szellemet, akkor "lyukra futottunk" nincs begyűjtenivaló. A fenti kép egy Taknyoló befogási akciót ábrázol. Első lépésben az első Szellemirtót irányítjuk, aki a csapdát viszi. A csapdát helyezzük el a térség közepén (tűzgomb nyomásra ledobja a csapdát), a terhétől megszabadult kártevőírtó fiatalemberrel húzódjunk ki a bal szélre, forduljunk a tér közepe felé és nyomjuk meg a tűzgombot. (Fontos, hogy csapdát letenni és a megfelelő irányba állni, csak egyszer lehet, ha már megnyomtuk az akciók után a tűzgombot, akkor nem változtathatunk!) Ekkor megjelenik a második szellemelhárító szakmunkás. Vele álljunk be a másik szélre. Ha megnyomjuk a tűzgombot, akkor a mindketten aktivizálják a protonsugár fegyverüket. Ezekkel a csapda felé tudjuk terelni áldozatunkat. A balra gomb hatására a jobboldali kis fickó balra mozog, a jobb gombra pedig a bal oldali megy jobbra. Hátrálni nem tudnak a manusok - ezek már csak ilyenek. A következő tűzgomb nyomásra aktivizálja magát a csapda és kivágódik valami izé, ami megpróbálja begyűjteni a szellemet. Ha sikerül, akkor a gép felkiált: "GHOSTBUSTERS!". Ha elszúrtuk, akkor a protonsugárizék kialszanak és a lidérc összetaknyozza valamelyik mukinkat, aki panaszosan felüvölt: "EZ ÖSSZETAKNYOZOTT!".



A fenti ábrán egy sikeres szellembegyűjtés látható. Nos, a sikeres játékhoz még egy dologról kell szót ejteni! A Szellem Csali használatáról! (Ez az, amiről a népek nem szoktak tudni.) Szóval ha úgy véljük, hogy itt az ideje, hogy elcsalogassuk a szellemeket a kritikus pontról, akkor nyomjunk egy "B"-billentyűt. Ekkor egy kis piramis jelenik meg az út közepén, ami felé elkezdenek a szellemek mászni. Ha ideérnek, húzzunk oda és szedjük össze őket. Persze ehhez az is kell, hogy a játék elején vegyünk ilyen ketyerét. Persze a csali mennyisége sem végtelen. Szerintem a többi már fog menni mindenkinek magától is. 8-)


Feladat: minél több taknyoló szellemet begyűjteni, ezáltal minél több pénzre szert tenni. Megakadályozni, hogy a Kulcsok Őrzője és a Kapuőr egymásra találjon és a Marshmallow Man lerombolja a fél várost. Megmenteni a Világot - ezúttal ZUUL uralmától. Szóval a szokásos.

Tipp: amikor a gép a játék elején a nevünkről érdeklődik, akkor győzzük meg, hogy minket Billy Tang -nek hívnak. Állítsuk, hogy van már számlánk és a számlaszámunk 15570011. Az eredmény jókora halom pénz. Ha az autó választásakor szóköz+autó számával válaszolunk, akkor megnézhetjük a járgányokat. Ha pedig nullával - ami valószínűleg egy kapitális bug -, akkor sérthetetlen, ingyenautót kapunk, amire minden szerkezet felfér, csak éppen grafikája nem lesz.

Értékelés:
Ötlet:
Grafika:
Hang:
Kezelhetőség:
Nehézség:
Időtállóság:

Publikálás a portálon: 2004-09-24 00:00:00
Visszalépés az előző oldalra