Szoftver: Minden 7-re 1 játék - Laser Squad | ||||||||||||||||
50 szavazatból)
( | ||||||||||||||||
(A képre kattintva ki is próbálhatod egy javascript emulátorban!) | ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Még a "Minden hétre" sorozat elején, a Cyclone kapcsán emlegettem fel a szerző Costa Panayi-t, hogy igencsak szeretnék vele találkozni egy interjú erejéig. Nos, a listám koránt sem ért véget az ő személyében, a hőn találkozásra óhajtott, 8-bites munkásságukról elhíresült személyek kapcsán! Példának okáért ott van a Gollop testvérpáros, Julian és Nick. Julian 1982-ben kezdett el számítógépes játékokat készíteni még az iskolában, amikor megtervezte a Time Lords és az Islandia című játékokat még BBC Microra. A programozást ZX81-gyen kezdte, amiről nagy gyorsasággal váltott Spectrumra. Az iskola után elkészítette a Nebula és Rebelstar Raiders című stratégiai játékokat a londoni illetőségű RedShift nevű kiadó számára. Ezután a Londoni Közgazdasági Iskolában tanult szociológiát és közgazdaságtant és ezalatt elkészítette a Chaost - ami azon túl -, hogy a Games Workshop publikálta, arról is ismert lehet egyeseknek, hogy a Csokonai művházban bizony hatalmas partikat rendeztek belőle. Szintén az ő munkája még ebből az időszakból a Rebelstar. (A hosszadalmas életrajzi kanyarokat azért tartom fontosnak, hogy látassam, hogy milyen termékeny szerzőről van szó, illetve azért, hogy lássuk hogy hány különféle kiadó működött akkoriban, akinek egy ügyes programozó eladhatta a munkáit.) Az iskola után visszaköltözött Harlowba és megalapította a Target Games-t, melynek létszáma rögvest a kétszeresére növekedett, mikor bátyja Nick csatlakozott hozzá. Már együtt készítették el jelen vizsgálódásunk tárgyát a Laser Squad-ot Spectrumra, C64-re, Amstrad CPC-re, de Atarira és Amigára már nem ők portolták, hanem kiadták külső programozóknak. Hogy sokan ismeritek és szeretitek ezt a játékot, mi sem bizonyítja jobban, mint az előkelő helyezése a 100-as Speccyalista listán, de mindez nem tántorított el attól, hogy kellőképp megemlékezzek róla a sorozatban. Meg aztán ugye "egy csecsemőnek minden vicc új"! A Laser Squad minden szempontból forradalminak számított, messze megelőzte a korát és az ember csak csodálkozik, hogy egy ennyire összetett, szerteágazó, fordulós stratégia hogyan is férhetett bele a Speccy kicsiny fejébe. Állítom, hogy az eltelt 17 évben mit sem veszített "élvezeti értékéből" és még bizony ma is megállja a helyét - ha eltekintünk a 3D-gyorsított grafikától, ami egy stratégiánál nekem sohasem esett nehezemre. A Laser Squad egy kommandós csapat a messzi jövőből. A játékos feladata az - eredeti játék - három pályáján győzelemhez segíteni a csapatát. A feladat a katonáink fegyverzetének összeállításával kezdődik, a pályákon a kezdőpontokra történő lehelyezésével folytatódik. Minden harcosunk mozgatása akciópontok elköltésével történik, melyeket befolyásol az adott katona felszerelése, páncélzata, állóképessége, morálja, esetleges sérülései. A játék lehetőségek döbbenetesen széles skáláját kínálja kezdve a fegyverek bőséges választékával, folytatva a pályákon található tárgyak adta adottságok kihasználásán át, a játékos számára nyújtott szabadságig. Csak példaként pár "apróság"; Az ablakok a falakon betörhetőek és simán belőhetünk rajtuk, bedobhatunk kézigránátot, de felderítőinkkel be is kukucskálhatunk azokon. A kézigránátok időzíthetőek és elrejthetőek olyan tárgyakban, mint mondjuk a virágcserepek. De - ha van elég akciópontja az adott harcosnak - akkor a lábai elé vetett gránátot vissza is hajíthatja az ellenfélhez. Az olyan "potenciális fegyverekből" mint a képernyők a falakon, az oxigénpalackok a sarkokban hatalmas robbanás váltható ki egy-egy jól irányzott lövéssel, mely persze viszi magával a környező tárgyakat, és ha azok is hajlamosak a robbanásra, hát egész komoly tűzijáték is keletkezhet. Természetesen magával sodorva az ellenséget - ha meg bénák vagyunk, akkor a saját élőerőnket. Döbbenetes, hogy a morál mennyire számít! Ha egy harcosunk végignézi egy társa halálát, akkor jó eséllyel bepánikol és utána csak annyi akciópontja marad, hogy maximum két-három lépést lesz hajlandó megtenni fordulónként és célozni is elfelejt ijedtében. De fordítva is igaz! Ha egy jól irányzott kézigránátdobással kifektetünk egy-két ellenfelet, akkor a környéken lévő harcimarcik képesek egészen megtáltosodni. Az ellenfél mozgásait csak akkor látjuk, hogyha valamelyik katonánk látómezejébe kerül egy-egy harcos, tehát nem mindegy, hogy hol, milyen pózban hagyjuk bakáinkat egy forduló végén. Érdemes betérdelni egy bukszus mögé és úgy várni azt, hogy valaki a célkeresztünkbe sétál. Még arra is van lehetőség, hogy egy sarok mögül óvatlanul kilépő ellenségünket kapáslövéssel elintézzük, az ellenfél fordulójának kellős közepén! Ne feledjük, egy Sinclair Spectrumra készült programról van szó és nem egy mai PC-s játékról! Hogy mekkora szabadságot ad a játék a stratégia kialakításában, mi sem bizonyítja jobban, minthogy az első pályán, ahol a harci robotokkal körülbástyázott főgonoszt kell kifektetni, én mindig "bekommandóztam" játszi kis csapatommal, míg azt nem láttam egy barátomtól, hogy ő bizony megáll két rakétavetőssel az épület két oldalán, és pár lövésből szétkapja a házat az ellenfél feje felett. A pályák változatosak, szintúgy a feladat is, tehát hosszú-hosszú időre leköti az embert a játék, és ha már úgy érezné valaki, hogy nagyon ott van benne, akkor érdemes egy szinttel feljebb tenni az AI nehézségét a hét fokozatú skálán és jót csodálkozni azon, hogy fél kézzel tönkrever a gép! A Laser Squad játszható "táblaként" két játékos számára is, de persze csak úgy érdemes, ha váltják egymást a székben és "nem lesnek". A történet folytatása sem kevésbé érdekes. Julian megmutatta a Laser Squad 2 "prototípusát" több kiadónak is, melyek közül végül a Microprose adta ki a játékot akkor már PC-re - na, kitaláljátok? - UFO: Enemy Unknown (más piacon X-Com: UFO Defense) címen. A program több folytatást is megért, melyek egy részét a Gollop testvérek készítették. A jelen pedig? A Laser Squad-hoz annyi személyes élmény fűz, hogy egy azóta tovatűnt barátom bizony pályaszerkesztőt (!) is készített hozzá. | ||||||||||||||||
Feladat: az adott pályán teljesíteni az adott feladatot, kifektetni a főgonoszt, túszokat kiszabadítani és hasonlók. | ||||||||||||||||
Tipp: most nincs. | ||||||||||||||||
Értékelés: | ||||||||||||||||
| ||||||||||||||||
Publikálás a portálon: 2005-06-12 00:00:00 | ||||||||||||||||