Szoftver: Wizard of Wor

5 csillagos Cikk értékelése: 5,00 (2 szavazatból)

Ha azt mondom WoW, a számítógépes játékokat ismerők rávágják, hogy "Igen, a World of Warcraft!", a nagy elismertség és öröm ellenére én valami másra gondoltam, ami hasonló reakciókat váltott ki a maga idejében. Van persze néhány egykori C64 játékos, ők agyuk félreeső, régen érintetlen bugyraiból valami kellemes, nosztalgikus derengést érezhetnek a név hallatán, elméjük bitjei bájtokká egyesülnek, de lehet, hogy még nekik sem áll össze a kép.

A megoldás egy 1983-ban megjelent Commodore 64 játék, a Wizard of Wor. Valójában már 1982-ben volt egy kezdetleges változata Commodore MAX-ra, a 64-es kvázi elődjére, ahol egy játékos játszhatott egy képernyőn, szegényes intelligenciájú szörnyek ellen, de manapság ezt már jóindulattal is csak béta verziónak tekintenénk. Az 1983-as WoW már más tészta, a Commodore saját szoftverfejlesztő csapata írta, a programozás Jeff Bruette tiszte volt. A játék az első C64 játékok közé tartozik, de olyan jól sikerült, hogy a minden idők legjobb C64 játékait soroló toplisták állandó szereplője, hatalmas klasszikus, sőt, gyakorlatilag a Wizard of Wor etalon lett, a viszonyítási alap, egy olyan játék, amit a commodore-osok többnyire sajátjuknak tudnak és tudtak, nem konverziónak. Pedig ez a remek játék "csak" egy hivatalos átirat volt.

Az eredetit a nyolcvanas évek egyik legnagyobb pénzbedobós automatákat gyártó cége, a Midway jelentette meg 1981-ben (egyes források 1980-at emlegetnek, ugyanakkor a "Midway's Wizard of Wor parts and operating manual?-on, tehát a "használati utasításon" az 1981. júniusi dátum virít). A játékot a Dave Nutting Associates két tervezője, Tom McHugh és a céget alapító Dave Nutting írta, ők és a cégük sem számítottak különösebben nagy névnek az arcade-iparban, inkább csak megbízható iparosnak. A két szerzőnek köszönhető a Sea Wolf és a Gun Fight című arcade is, a cégnek pedig a Gorf című játék és az Astrocade nevű konzol. Utóbbit a Bally (az ő videojáték-részlegük volt akkoriban a Midway) 1977-től hat éven át forgalmazta. A Wizard of Wor hardvere is gyakorlatilag egy továbbfejlesztett Astrocade konzol: kb. 1.79 Mhz-en üzemelő Z80 CPU, 320x204 pixeles, 256 színű kijelző. A hangért 2db Astrocade chip felelt, extraként egy Votrax SC-01 beszédszintetizátor említhető, ami akkoriban tényleg különlegesnek számított. A játék szépre, jól játszhatóra, izgalmasra sikerült, valamiért mégsem lett elég népszerű, nem adtak el belőle sokat, nem kapott díjakat, gyorsan túlléptek rajta. A hírét is csak a már említett C64 változatának köszönheti, pedig az nem adott semmi extrát a játékmenethez, kivitelezésében sem jobb, egyszerűen a bolygók együttállása kedvezőbb lehetett megszületésekor és több emberhez jutott el.

Még azt sem állíthatom, hogy a Commodore-é volt az első és egyetlen átirat, hiszen az első konverzió az Atari több gépére is megjelent Midway által engedélyezett, hivatalos változat volt. Valószínűleg elég sokat eladtak belőle, de a hardver elég erős korlátai miatt kimondottan rosszul sikerült, lassú is, csúnya is lett, így a népszerűség messziről elkerülte.

Spectrumra is született hasonlóan felejthető próbálkozás a C64-es WoW megjelenésével körülbelül egy időben, 1983 júniusában The Wizard's Warriors címmel a wales-i Abersoft-tól. Nem véletlen, hogy a cím sem egyezik az eredetivel. Persze ez lehet akár azért is, mivel a Spectrum lett a kor licenceken kívüli platformja, a Commodore és Atari gépekkel szemben Speccyre nem volt divat hivatalos átiratot írni. A címen kívül szinte semmi más nem egyezik, csak az látszik egyértelműen, hogy a játék egy WoW klón. A legfontosabb eltérések: csak egy játékos játszhatja, az ellenségek színe ugyan stimmel, de nem varázslatos lények, hanem Worriorok, pontosabban még azok sem, ebben a játékban Warrioroknak nevezik a főhősöket és az ellenfeleiket is, a mozgás és a játék is döcögős, alacsony színvonalú. Érthetetlen, hogy ezt a verziót két évvel később a Mastertronic újra kiadta.

A nosztalgiahullám persze partra mosott több ilyen-olyan PC verziót, de a lelkes, olykor éjszakákon át tartó C64-es lövöldözéseket kivéve feledésbe merült a játék. Azt nem mondom, hogy vártunk és vártunk és reménykedtünk, mert sejtésünk sem lehetett - néhány beavatott és jól informált kivételével -, hogy valaki előveszi a klasszikust és készít nekünk egy olyan változatot, ami összevethető a Commodore átirattal, különbség pedig csak ott mutatkozik, ahol a hardver adta határt már nem lehetett kitolni. Örömünkhöz büszkeség is társulhat, ugyanis a csapat, akiknek sikerült a lehetetlen küldetés, egy magyar fejlesztőcsapat: a Weird Science Software (Pgyuri, Njózsi és Edy). A WSS a játék bemutatóját a sinclair.hu 10. születésnapjára, a 2007-es Speccyalista Napra időzítette, de a honlapjuk szerint a pontos megjelenési dátum: 2007. december 6., vagyis a Wow egy ünnepi ajándék a Spectrum-tábornak.

"Sajnos a Commodore programozási nyelv az nagyon messze áll tőlünk szakmai szinten, és így nem adatott meg az a szerencse, hogy ezt forrásszinten elérhettük volna, minden, ami benne van, az igyekszik az erős 95-97% közelében lenni" mesélte Pgyuri az ünnepi bemutatón a játék átírásának módjáról, "ez tapasztalati utas modellezés, rengeteg, hosszú hetek, hónapok játéka után alakult ki olyanra, amilyenre kialakult?. Pgyuri volt a projekt programozója, tervezője, grafikusa, stb., 2006 júliusában kezdett a játék programozásába, Edy az artworkért, a dizájnért és a hangokért felelt, Njózsi menet közben kapcsolódott be, lendületet adva a fejlesztésnek, inspirálva az egyszer holtpontra is jutó Pgyurit, segítve a projekt elkészültét.

A szerzők célja a játék betöltésének elkezdése után néhány másodperccel egyértelművé válik:
Nem, nem akarják C64-gyé változtatni a Spectrumot, csak megpróbálnak a lehető legközelebb kerülni a "klónozott" őshöz, ahogy Edy mondta a bemutatón: "a C64 feelinghez". Hogy ez mennyire jól sikerült, arról a World of Spectrumon oldalán a játék értékelése árulkodik. Jelen pillanatban a 2007-es játékok közül a Wizard of Wor a legmagasabb pontszámot elérő játék!

ÜDVÖZLÜNK A MISZTIKUS WOR KIRÁLYSÁGÁBAN!

Téged helyeztek parancsnokként egy elit Worrior osztag élére, azzal a feladattal, hogy túljárj a vészjósló Wizard of Wor eszén! Ahogy leszállsz az ő ördögi labirintusába, találkozol a halálos Worianokkal és talán még a varázslóval magával is! Csak néhány fegyvered van, a megbízható lézered, a radar szkennered, a tudásod és ravaszságod. Szükséged lesz rájuk, hogy megpróbáld legyőzni a varázslót, és elnyerd a Worlord címet! Készülj fel, majd kezdődjék a csata!

A JÁTÉK CÉLJA

A Wizard of Wor játék célja, hogy minél több pontot szerezz a Worianok megsemmisítésével, akikkel a számos alvilági labirintuson való áthaladásod közben találkozol. A két játékos módban összedolgozhatsz vagy versenyezhetsz egy másik Worrior parancsnokkal.

WORRIOROK & LÉZER LŐSZEREK

Minden játékot egy három Worriorból álló osztaggal kezdesz. Csak egy Worrior léphet be, és mozoghat a labirintusban egyszerre. Nyomd meg a 9-es gombot (vagy nyomd felfelé a joystickot) és a Worrior belép a labirintusba az alsó bejáraton át. A Worrior labirintusban való manőverezéséhez használd a 6-9 billentyűket (vagy a joystickot). A lézerrel való tüzeléshez nyomd le a 0-s gombot vagy a joystick tűz gombját. A lézerrel csak abba az irányba tudsz lőni, amerre a Worrior néz. Korlátlan mennyiségű lőszerrel rendelkezel. De miután a Worrior leadott egy lövést, nem tud újra lőni mindaddig, míg a golyó be nem csapódik egy Worianba vagy a falba.
(A két játékos módban használhatod az 1-5 billentyűket, vagy a másik Sinclair joystickot is)

WOR LABIRINTUSA

Ajtók: a labirintus mindkét oldalán van egy-egy, a Worriorok, Worianok és Worlukok léphetnek át rajtuk.

Visszaszámláló: ha a Worrior nem lép a labirintusba 10 másodpercig, automatikusan kilökésre kerül.

Radar képernyő: pontok mutatják a láthatatlan Worianok helyét a labirintusban.

ELLENFELEK

Burwor100 pontkék színű, mindig látható Garwor200 pontsárga színű, gyakran láthatatlan
Thorwor500 pontvörös színű, néha láthatatlan és extra trükkös Worluk1000 pontköv. pályán dupla pont, szárnyas szörny, átrepül a labirintuson
Kék Worrior1000 pont2. játékos Sárga Worrior1000 pont1. játékos
Wizard of Wor2500 pontgyakran jelenik meg, ha Worluk lövés. Egyik helyről a másikra teleportál mágikus sebességgel, villámok kiséretében.

Pontok járnak a másik Worrior lelövéséért. Ugyanakkor csapatmunka esetén át tudnak haladni a másikon, annak megsemmisítése nélkül. A sztori egy poszt-apokaliptikus, elképzelt közeljövőben játszódik. Épp a sokadik világháború után, amikor is egy unatkozó, megalomániás ember régi kéziratok alapján kitanulja ősei évezredek óta porosodó örökségét: a varázslás tudományát. Egy ideig nem is vette senki komolyan, mindenki csak bolondnak tartotta Wor varázslóját (merthogy ezt a művésznevet választotta), de egyre nőtt az ereje, befolyása, az emberek egyre nagyobb részét hajtotta rémisztő igája alá. A varázsló lakhelye egy ismeretlen méretű földalatti labirintusrendszer, egy áthatolhatatlan börtön, hiába a technikai fejlettség, semmilyen eszközzel nem sikerült a labirintusról és a benne található veszélyekről még információt sem szerezni. A helyzeten csak két századnyi, még hadra fogható, önfeláldozó férfi segíthet, a Worriorok, akik bemennek a labirintusba és megpróbálnak onnan ki is jönni. A harcosok nem tudhatták mi vár rájuk, az elvarázsolt labirintusban szörnyű teremtmények vadásznak rájuk, egyedül végtelen lőszerrel ellátott fegyverükre és radarjukra számíthatnak.

A játékot egy vagy két Worrior játszhatja. Két játékos esetén érdekes, hogy mindkét fél számára egységes cél, tehát a szörnyetegek kiirtása ellenére pontot kaphatnak egymás lelövéséért is. Az tény, hogy nem mindenkinek fekszik a csapatmunka, de furcsa lenne pl. egy Alien film ilyen szemszögből? Minden szint a képernyő alján (bal és jobb sarokban) lévő cellából kezdődik, ahol 10 másodpercig lehet tartózkodni, a Worrioroknak ennyi idejük van kifújni magukat, felmérni a terepet. A cella ajtaja bármikor nyitható (a fel gomb megnyomásával), de a 10 másodperc eltelte után az addigi menedék kiveti magából a visszahúzódó Worriorokat is. A szinteken előre jutva egyre több szörnnyel kell megküzdeni. A szörnyek néha halálos mérget köpködnek, ha eltalálnak egy Worriort, az meghal. A köpetük nem veszélyes a saját fajtájukra, de egymáson nem tudnak átköpni. Mikor sikerül megölni egy ellenfelet, annak a köpete is megsemmisül, ha volt neki. Az ellenfelek egyébként gyenge idegzetű lények, az idő múlásával idegesek lesznek és felgyorsulnak. Sajnos túlpörgetni nem lehet őket, nem kapnak szívinfarktust, talán nincs is szívük. Minden pályán van egy ajtó, zsilip, teleport, ki minek látja, ami 10 másodpercenként nyílik-záródik, át lehet rajtuk jutni az átellenes oldalra, amit előszeretettel használnak a szörnyszülöttek is. Mivel a helyszín egy elvarázsolt labirintus, nem meglepő, hogy a labirintusrészek (szintek) játékonként mások és mások, nem lehet felkészülni egyfajta harcra, nincs egy várható, tuti búvóhely, bevált stratégia. Ennek ellenére szinte mindegyik pályán található egy-két olyan pozíció, ahol a bátor Worriorok tábort verhetnek és bevárhatják az ellenséget, főleg kétjátékos módban, mikor nem egymást aprítják, hanem vállt vállnak vetve beállhatnak egy kisebb folyosóra, sarokba, ahonnan a lehető legkisebb kockázattal mehet a mészárlás.

Az ellenségek egy perverz biológus háziállatai. A Burwor farkasszerű kék lény, de lehet sárkány és kutya szerelemgyereke is. A Garwor egy sárga, meghatározhatatlan egyed, nekem kicsit T-Rexes, néha láthatatlanná tud válni, de a radarról nem tud ő sem eltűnni. Érdekes, hogy hívják: egérnek, medvének, disznónak, oroszlánnak? végül is ezek az állatok nagyon hasonlítanak egymásra. A Thorwor egy piros rák, skorpió vagy ezek turmixa nagy fejjel. A Worluk egy világoskék lepke, vagy légyszerű teremtmény, vagy maga Jeff Goldblum és a légy teleport-keveréke a híres filmből, villog a labirintus fala, mikor a pályán van. Wizard of Wor: a rosszarcú nagyfőnök (meglepő módon 2500 pontot ér csak a teteme), mozgása teljesen kiszámíthatatlan, ha nem ölöd meg időben, akkor eltűnik.

A Weird Science Software kiadványa önmagában már azért is elismerést érdemel, mert fizikailag is megjelent kazetta formájában, azért meg pláne dicséret illeti, hogy saját borítót is kapott, nem a Midway vagy a Commodore által használt egyik eredetit kapta meg. A borító-belsőn angol nyelvű eligazítás található, sajnos a sztori elég rövid, akár az eredeti játék esetén. Grafikai kivitelezés terén nem érheti kritika a programozó(ka)t: a figurák szépek, animáltak, folyamatos a mozgásuk még sok egyednél is, jók az effektek, a látványvilág majdnem olyan, mint az eredetiben, kivéve, hogy ott vannak a háttérben csillagok, vagy mik. De miért is kellene látszódni a csillagoknak a labirintusban? Hangok tekintetében is jó a helyzet, megmaradt a klasszikus dallam, jók az effektek is. Az irányítás sajnos csak Interface II-vel lehetséges. Ez talán az egyetlen komoly negatívuma a játéknak. A játék nehéz, de tanulható. Nem annyira nehéz, hogy elvegye a játékos kedvét egy újabb játéktól, inkább csak annyira, hogy úgy érezze, még egyszer meg kell próbálnia. Ritka az ilyen játék, ahol a két játékos ennyire jól összedolgozhat. Nagyon élvezetes ez a mód, utoljára a Target Renegade esetén éreztem ezt ennyire szórakoztatónak. Nem véletlen tehát a WoW magas értékelése, a meglévő elfogultság nélkül is azt mondanám, hogy a játékélmény eléri az eredeti verziók szintjét, és bizony egy olyan játék született, ami nyugodtan egy szinten említhető a nyolcvanas évek arcade klasszikusaival.


Publikálás a portálon: 2022-04-17 11:29:47