Szoftver - Játszóház: Hunchy - Punchy

5 csillagos Cikk értékelése: 5,00 (6 szavazatból)

2 játék 1983-ból a Mr. Mikro Ltd-től...

Elmúlt már a játékajánlók ideje, de ez megérdemli az említést, mivel majdnem kiverte a türelem biztosítékot. Ha szeretnél átélni középkori kínokat, ám tedd és játssz vele.

1983-ban inglisül nem beszélő kisfiúként nagyon vicces lett volna ennek a két játéknak a neve, Huncsi és Puncsi vagy Hunci és Punci.
Titokzatosság mögé bújó, ISSI fedőnevű programozó készítette ezt a Spectrum játékot, amelyet elvben a Hunchback ihletett, de nem az OCEAN-os, hiszen az csak 1 évvel később jelent meg, hanem az arcade változat, bár ez szinte lehetetlen. Rejtélyes, hogy miképp tudta "lemásolni" a pályákat, hiszen ahhoz a pénzbedobós gép elég ritka volt és nem kevés apróba került volna végigjátszania, ráadásul az is szintén 1983-ban jelent meg. Ha mégis így történt volna (esetleg csak a demot nézegette volna), akkor nem sikerült tökéletesen megjegyeznie mindent, hiányzik a falon felmászó őr, a BONUS helyett is TIME fogy és még segítséget is adott a játékosnak.
Valahogy nem kerek az egész.

Ott tartunk, hogy megírta először a Hunchy-t. Első látásra színvonalas megjelenésű, színes, egyedi(elolvashatatlan) betűk díszítik, sőt digitalizált beszédet is rejt, ami szerint "Quasimodo, Quasimodo! The bells, the bells!", vagyis értünk szólnak a harangok. A demo szépen végigmutatja a pályákat (elrontva az élvezetet) és a végén fogja magát és lefagy. Talán még munkapéldány, vagyis nincs teljesen kitesztelve, bár ennek ellentmond, hogy teljes a játék, van eleje, sőt még vége is.

A játék. Jó lassú. Pocsék az ugrás. Időzíthetetlen, érzékelhetetlen. Néha ott ragadnak grafikai piszkok a képen. Eredeti Spectrumon 3 élettel max. az első 3-4 pálya teljesíthető, ha valaki kitartó. Örökélettel is borzalom, kínlódva bár, de lehet előre haladni a királylányhoz.

Miután ISSI megírta ez a remekművet, Mr. Mikro-ék kiadták 6.90 fontért a nagyközönségnek (ez csak feltételezés, miután eredeti kazetta még nem került elő), aztán szembesültek a szerzői jogok tiprásával - a Hunchback védett termék lett - így újra kellett gondolniuk az egészet. Korra jellemző megoldás született.

ISSI átnevezte a játékát Punchy-ra. Fogta és kicserélt minden grafikát, így lett a várfalakon ugráló, királylányhoz igyekvő, szíveket, harangokat gyűjtő Quasimodo-ból egy cirkuszi bohóc, aki hurkákat és kalapokat gyűjt és barátnőjéhez igyekszik, akit a csúnya rendőr tart fogva. Az igazán remek digitalizált szöveget is dobhatta a kukába, helyette új "Watch me, watch me!" felkiáltással indul útjára.
Sikerült kicsit gyorsítania a mozgáson, így már majdnem szórakoztatóbb lett. Az irányító gomboknál az 1-balra, 3-jobbra, 8-segítség aktiválása, 0-ugrás sem tetszett neki, ami helyett a balra és jobbra irányt kicserélte a 6-os és 7-es gombokra, így legalább Sinclair joystickkel már játszható lett, de végülis Cursor joystickkel is mehet, bár 90 fokkal el kell forgatni a kart. A kazettaborítón szereplő leírás szépen fogalmaz: " ..., a kiosztás más joystickokkal is működhet ...".

Aki szereti a kihívásokat, láthatja, hogy meddig kell eljutnia, ami erőt ad a pályákon átverekedéshez.
Puncsi még hagyján, de Huncsit érdemes messzire elkerülni.

Hibák

  • Sokszor grafikai szemetek ragadnak a képernyőn.
  • Huncsi demo lefagy a végén.
  • Puncsi végső győzelmi mámora néha "eltéved" és program kiakadáshoz, lefagyáshoz vezet.
Easter Eggs

A szerzői jogi problémák miatt szinte mindenhez hozzá kellett nyúlni - grafika, szövegek, hangok - de egy valami szándékoltan maradt benne: CONGRATULATION, SIRRAH! illetve SIRRAH-ra hivatkozás szerepel a rekord pontszám képernyőn is.
SIRRAH ... visszafelé olvasva csak nem a programozó keresztneve?

Egyéb érdekességek

Huncsiban a ponttábla nevei korhűen mindig SIR-el kezdődnek, ami még akkor is odakerül, ha a játékos írja be nevét. Ugyanez Puncsiban P.C. lett, amin alaposan el kellett töprengeni, hogy mit takarhat.
Játék vége esetén P.C. Bobby kap el minket, aki a csúnya rendőr, ki fogva tartja a barátnőt. Ez rendben, de ha a játékos beírja nevét, miért lenne P.C. Aki tudja, írja meg.

A ponttábla amúgy is rejtélyes, mert míg Huncsit 10000-el SIR ISSI uralja, addig Puncsiban 21700 ponttal P.C. BAZZ a csúcstartó.
Huncsiban SPEED, Puncsiban LEVEL állítható 1-től 5-ig, bár egyik se a sebességet, hanem az idő fogyását befolyásolja. Talán jobb lett volna, ha az végrehajtási idő lett volna kevesebb a nehezebb szinten és nem többet von le belőle (de tényleg, lett volna bárki is, aki végig játsza, majd nehezebb szintre lépve újra nekifut ???)

Huncsiban, ha elfogy az idő, a fogalmam-sincs-mit ábrázol jel a jobb felső sarokban 4 színes bigyóvá válik, míg Puncsiban szépen odaíródik a TIME OUT felirat. Ez furcsa, mert vajon mi lehetett Huncsiban az elgondolás, ami szebben forrt ki a Puncsiban?
Különben is teljesen zavaros, hogy ha egyszer számolja vissza az időt, akkor minek ott alatta vonalat is húzni. Hátha valaki nem ismerné a számokat?

Még a SUPER BONUS feliratot is lecserélték SUPER SCORE-ra, hogy még véletlenül se lehessen Puncsit meggyanúsítani, hogy ő igazából csak bohócruhába bújt Quasimodo.

A 2 játék győzelmi szövege eltérő, de ez a történethez kapcsolódóan változott.
A GAME OVER felirat közti rejtélyes "szív alatta pukli" jel is eltérő, ami a grafika cseréjéből adódóan "hurka alatta pukli" lett, de hogy miért van ott, örök titok marad.

Konklúzió

A korabeli sajtóban egy cikk utal a játékra - https://archive.org/stream/home-computi ... 7/mode/1up - amelyben "gyors arcade" játéknak írják le, ami Huncsira épp csak nem igaz. Elég megnézni ugyanebben az újságban a TOP 10 Spectrum programot és az első a Jet Pac, ami valóban gyors és élvezetes.

Megmosolyogtató a kazetta borítóban szereplő "The graphics and speech combine to produce one of the best programs available for the 48K Spectrum." enyhén túlzó, kissé öntúlértékelő mondat.
Hogy mit láttak ebben a játékban a Sinclair Research Ltd munkatársai, hogy nevük alatt is kiadták még 1983-ban, fogalmam sincs. Addigra annyi szép, csillogó-villogó játék volt, választhattak volna ezerszer jobbat is szponzorálásra.
Ez a játék sok kérdést hagy nyitva, amelyre válaszokat a kódban nem lehet találni. Talán Jim Gregory (Mr. Mikro Ltd alapító) adhatna választ, de ez m/zx barátunkra vár.

Jó szórakozást!


Publikálás a portálon: 2023-02-06 08:14:25