Régi Spectrumos igény floppy egységet csatlakoztatni a géphez.
Sok helyen - főképpen iskolákban - volt Commodore rendszer kiépítve. Kézenfekvő a megoldás volt, ahol lehetett, használjanak a Spectrumhoz Commodore floppyt. Hogyan?
Természetesen csak interface-szel. Most
bemutatjuk a ZX INTERFACE "C" egységet. Mit tartalmaz ez a tekintélyt ébresztő
fekete doboz? Összesen öt interface egységet, amelyek:
- Commodore floppy
- Commodore printer
- Centronics printér
- RS-232 vonal és
- KEMPSTON joystick
illesztését teszik lehetővé a Spectrumhoz.
Érdekessége a készüléknek, hogy a nyomtató illesztő funkción belül összesen öt
fajta típust tud kezelni:
- normál EPSON
- színhelyes EPSON
- MPS-801 és ezzel kompatibiliseket
- SEIKOSHA GP-250
- MPS-802 típus
A nyomtató illesztő egyedülálló tulajdonsága, hogy a normál és a dupla nagyságon
kívül un. színhelyes copy-t is tud készíteni. Mit is jelent ez a fogalom? 2:1
nagyságban 1 pont helyett 2x2 azaz 4 pontot kapunk. Ennek a 4 pontnak összesen 5
különböző fedettsége lehet: 4,3,2,1 vagy egy sincs nyomtatva. Ezzel az öt
tónussal közeliti az öt különböző mélységű színt. Így lehetővé válik valósághű
copy készítése. Nevéhez hűen azt a képet kapjuk a papíron, amit a képernyőn
látunk, mivel a rutin nyomtatás közben az attributumokat is figyeli. Az
interface 5 extra szolgáltatást nyújt:
- hideg/meleg RESET
A hideg-RESET fogalma ismert, míg a meleg RESET
"lefagyott", azaz végtelen gépi kódú ciklusba került programot "támaszt fel",
visszatérve a BASIC interpreter-hez. Ennek általában az egyik feltétele a
rendszerváltozók épsége.
- varázsgomb (NMI)
Figyelemreméltó a külső hardware megszakítás több
célra való felhasználása. Segítségével kiküldhetjük az aktuális képernyő
hardcopy-ját ötféle nyomtatóra, 4 vonalra 3 formában. Mód van arra is, hogy a
képernyőt floppy-lemezre SAVE-eljük, így egy tetszetős játékprogram
pillanatnyi állását elmenthetjük, s azt a későbbiek során egy grafikai
programmal egyéni ötletünk szerint továbbszerkeszthetjük.
- színhelyes COPY
Alkalmas arra, amint azt a fentiekben leírtuk.
- teljes RAM SAVE
Szintén a varázsgomb szolgáltatása. Segítségével egy
futó (játék)programot archiválhatunk. Visszatöltve ugyanott folytatódik,
ahonnan kimentettük. Talán gépi kódú programfejlesztés során a leghálásabb a
használata. Fordítás után - futtatás előtt - kimentve a teljes memóriát,
programelszállás esetén is vissza tudjuk tölteni a kezdeti állapotot. Ez még
akkor is hasznos, ha meleg RESET-el is visszaállítható lenne a kurzor, mivel
nem tudni előre, hogy programunk nem írja-e felül a rendszerváltozókat.
Természetesen játékprogramok is kimenthetők ilyen módon vele, esetleg olyan
állásban is, amelyben csak elég hosszú idő után lehet eljutni. Ilyen módon egy
későbbi időpontban folytathatjuk a küzdelmet.
- Program másolása magnetofonról/ra
Beépített magnóról-magnóra dolgozó kétmenetes másoló, melynek használatával
megspórolhatjuk a másoló kikeresésének és betöltésének idejét.
|