 Az Activision vállalatot 1979 őszén alapította négy fejlesztő: David Crane, Bob Whitehead, Alan Miller és Larry Kaplan. Mindannyian az Atarinál dolgoztak 1976 óta, az Atari 2600 konzolra fejlesztettek játékokat. 1978-ban Crane, Miller és Whitehead részt vettek az Atari 400/800 számítógép működtető szoftverének (OS) fejlesztésében is. Crane nevéhez fűződik még a DPC (Display Processor Chip) kifejlesztése, melyet az Activision az Atari 2600 játékkazettákba (cartridge) szánt, a grafikus és zenei képességek javítására. Sajnos a 2600-as konzol csökkenő népszerűsége miatt csak egyetlen játékban, a Pitfall 2-ben alkalmazták.
Az Atari vezetése úgy döntött, hogy nyilvánossá teszi fejlesztői számára a piacra dobott játékokból származó bevételi adatait. Ezzel próbálták a hatékonyságot javítani. A fejlesztők láthatták mely játékok hoznak több bevételt, melyekre érdemes több figyelmet fordítani. Itt vált világossá a négy fejlesztő számára, hogy az Atari éves 100 millió dolláros, játékeladásokból származó bevételéből ők négyen mintegy 60 millió dollárt hoztak. Szerették volna, ha a játékokon megjelenne az ő nevük is, mintegy elismerve munkájukat. Az Atari vezetése hallani sem akart erről. Akkori vezérigazgatójuk, Ray Kassar híres megjegyzése, miszerint a programozók nem fontosabbak, mint azok, akik a futószalagnál bedobozolják a terméket. Ekkor döntöttek úgy, hogy elhagyják a céget, és megalapítják sajátjukat. 1979-ig a videójátékokat a konzol gyártója adta ki. Az Activision megjelenésével ez megváltozott, ők voltak az első, független játékszoftver kiadó cég.
Az Activision nevet az activity és a television szavak kombinációjából származtatták. Egy másik nagyon fontos szempont volt a név kiválasztásánál, hogy abécé sorrendben megelőzze az Atari-t a Consumer Electronic Show (CES) kiállításon. Ebben az időben több A betűs cég jött létre hasonló okból (Accolade, Acclaim, Absolute).
Az első 2 évben az Atari folyamatosan perelte az új céget. Az Activision kénytelen volt egy részt elkülöníteni tőkéjéből, hogy fedezze a védekezés költségeit. A legkomolyabb vád szerint az Atari-nál szerzett programozási tapasztalataikat használják fel, üzleti titkokat sértenek. Az egyik leghíresebb "üzleti titok" a Venetian blinds (redőny) technika volt, melyet Whitehead fejlesztett ki a Video Chess játékhoz, és arra szolgált, hogy 8 tárgyat tudjon megjeleníteni egy sorban. (Az Atari 2600 eredetileg csak két grafikai objektumot kezel.) A fejlesztők azonban tisztában voltak a fenyegetettséggel, így az Atari-tól semmilyen információt nem hoztak magukkal, mindent előről kellett kezdeniük. Dokumentáció hiányában visszafejtették a 2600-as működését is. Az Atari végül elvesztette a pereket.
Az Activision vezetésére Jim Levy-t kérték fel, aki a zeneiparban dolgozott ezt megelőzően. Egyik nagy újítása volt, hogy a zenei albumok sztárjaihoz (vagy a könyvek íróihoz) hasonlóan, a fejlesztők fotói rákerültek a termékekre. A várt elismerés végre megjött a tehetséges fejlesztők számára.
A cég bevételei az első évben elérték a 60 millió dollárt. Akkoriban a fejlesztési idő átlag 6-9 hónap volt, nem voltak határidők, a játékok akkor voltak készen, ha a fejlesztők úgy gondolták. Mindemellett, már 1981-ben nyilvánvalóvá vált, hogy több fejlesztőre van szükségük. Az első évben csak Atari 2600-ra készítettek játékokat (Dragster, Boxing, Skiing stb.), de már a második évben bővítették a kínálatot, megjelentek játékaik az új Atari 5200 konzolra, illetve Atari 400/800-ra (Kaboom, Megamania). 1982-től a fejlesztéseket kiterjesztették egyéb otthoni számítógépekre (Sinclair Spectrum, Commodore 64, Amstrad), illetve más konzolokra is (Intellivision, Colecovision).
Az Activision hirtelen lett népeszerű. A harmadik évben a bevételei elérték a 160 millió dollárt, és így Amerika legdinamikusabban fejlődő cégévé vált. Népszerűségére jellemző, hogy egy külön osztályt hoztak létre a rajongói levelek feldolgozására. Csak a Pitfall! című játékuk után heti 14000 levelet kaptak. Hat hónap alatt összesen egy negatív hangvételű levél érkezett hozzájuk egy anyukától, akinek elege lett abból, hogy kisfia egész nap játszik.
1984-ben következett be a nagy zuhanás, az Activision 18 millió dolláros veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. Ettől kezdve erősebben fókuszáltak a 8 bites házi számítógépekre. Ebben az évben jelent meg a Ghostbusters című nagysikerű játékuk, amelyre a fejlesztők mindössze hat hetet kaptak, a szokásos hat hónap helyett. Annak ellenére, hogy a játék több százezer példányban kelt el, ez nem volt elég a céget talpraállítására, elbocsátásokra volt szükség az év végén. A cég beszüntette a fejlesztést konzolokra. Menniük kellett azoknak, akik csak konzolra tudtak fejleszteni. Érdekes módon, három évvel később az Activision megjelentett még néhány játékot Atari 2600-ra, melyeket ex Activision fejlesztők készítettek.
Alan Miller és Bob Whitehead új céget alapított, Accolade néven. Az ő távozásukkal David Crane maradt az egyetlen alapító tag az Activision-ben (Larry Kaplan még 1982-ben kilépett, majd dolgozott többek között az Amiga és a Silicon Graphics vállalatoknál).
1986-ban 7.5 millió dollárért felvásárolták az anyagi gondokkal küzdő Infocom-ot, az akkori vezető szöveges kalandjáték fejlesztő céget (1981, Zork). Hat hónappal később Bruce Davis vette át az Activision irányítását. Ő volt az, aki miatt az utolsó alapító tag, David Crane is elhagyta az Activision-t. David szerint, Bruce Davis egyik legnagyobb hibája az volt, hogy a játékokat tömegcikkeknek tekintette, nem művészi munkáknak. Davis az Infocom egyesülés ellen volt a kezdetektől. Vezetése alatt az Infocom játékeladásai erősen lecsökkentek. 1989-re felszámolták az Infocom műhelyeit, pénzügyi, marketing és egyéb osztályait beolvasztották az Activision-be. Az Infocom fejlesztők jelentős része távozott. 1991-92-ben még kiadtak két Infocom összeállítást "The Lost Treasures of Infocom" néven. Több program nem jelent meg Infocom név alatt.
1988-ban a cég nevét Mediagenic-re változtatta. A profilt a videójátékok mellett kibővítették üzleti alkalmazásokkal is.
A névváltozás ellenére továbbra is használták az Activision márkanevet a játékokon.
1992-re ez az új cég fizetésképtelenné vált, az anyagi csőd szélére került. Az Activision, megmentése érdekében, egyesült a The Disc Company nevű vállalattal, majd visszaállították az Activision nevet, az üzleti alkalmazások készítésével felhagytak.
1994-re az új Activision túllépte az éves 42 millió dolláros bevételt. A fejlesztéseket kiterjesztették PC-re, Sony Playstation-re és egyéb konzolokra. A régi 8/16-bites személyi számítógépekre (C64, Spectrum, Amiga, Atari) beszüntették a fejlesztést.
Az Activision ma az egyik legnagyobb kiadó, olyan nagy neveket tudhatnak maguknak mint a Quake, a DOOM 3, a Call of Duty, a Soldier of Fortune, a Wolfenstein 3D vagy a Medal of Honor. Nagyságukra jellemző, hogy 2005-ben az éves bevételük meghaladta az 1.4 milliárd dollárt, több kiadott játékuk is milliós példányszámban kelt el.
Alan Miller 1997-ben új céget alapított Click Health néven, amely oktató programokat adott ki beteg gyermekek számára. A kezdeti sikerek ellenére, a vállalat 2001-ben az alacsony érdeklődés miatt beszüntette működését.
David Crane és Alan Miller ma a Skyworks nevű cégnél dolgoznak (melyet Crane és Garry Kitchen alapított 1995-ben), interaktív játékok fejlesztésével foglalkoznak Internetre és Nintendo konzolokra.
Bob Whitehead és Larry Kaplan visszavonultan élnek, nem foglalkoznak fejlesztéssel, kiadással.
 |
 |
 |
 |
David Crane |
Bob Whitehead |
Alan Miller |
Larry Kaplan |
|
Program neve |
Kiadó |
Év |
Fejlesztő(k) |
Beamrider |
Activision Inc |
1984 |
Software Conversions Ltd, Software Farm (Julian Chappell) |
Designer's Pencil, The |
Activision Inc |
1984 |
James Software Ltd |
Enduro |
Activision Inc |
1984 |
James Software Ltd |
Ghostbusters |
Activision Inc |
1984 |
James Software Ltd (David Aubrey-Jones) |
H.E.R.O. |
Activision Inc |
1984 |
Software Conversions Ltd (David Aubrey-Jones) |
Pitfall II: Lost Caverns |
Activision Inc |
1984 |
Software Conversions Ltd |
River Raid |
Activision Inc |
1984 |
Software Conversions Ltd |
Space Shuttle: A Journey into Space |
Activision Inc |
1984 |
James Software Ltd (Steve Kitchen) |
Zenji |
Activision Inc |
1984 |
Software Conversions Ltd |
Hacker |
Activision Inc |
1985 |
Softzone Ltd (Steve Cartwright) |
Mindshadow |
Activision Inc |
1985 |
Softstone Ltd |
Toy Bizarre |
Activision Inc |
1985 |
James Software Ltd |
Xcel |
Activision Inc |
1985 |
Program Techniques (Graeme Devine) |
Ballblazer |
Activision Inc |
1986 |
Program Techniques (Graeme Devine) |
Eidolon, The |
Activision Inc |
1986 |
P.A.W. Software (Tony Adams, Tony Porter) |
Rescue on Fractalus! |
Activision Inc |
1986 |
Dalali Software Ltd |
Enduro Racer |
Activision Inc |
1987 |
Giga Games (Alan Laird, Ian Morrison), Focus Creative Enterprises Ltd |
Guadalcanal |
Activision Inc |
1987 |
Software Studios (Simon Freeman, Ian Bird), Marjaq Micros |
Hacker II: The Doomsday Papers |
Activision Inc |
1987 |
Steve Cartwright |
High Frontier |
Activision Inc |
1987 |
Software Studios (Alan Steel, Ed Hickman, Ian Bird), Focus Creative Enterprises Ltd |
Howard the Duck |
Activision Inc |
1987 |
Software Studios (Dan Michek, Troy Lyndon, Scott Orr, John Cutter, Harald Seeley, Doug Barnett, Russ |
Kidsplay |
Activision Inc |
1987 |
|
Knightmare |
Activision Inc |
1987 |
MD Software (Mevlut Dinc, Jonathan P. Dean, E.M. Dean, Nick Cooke), Focus Creative Enterprises Ltd |
Koronis Rift |
Activision Inc |
1987 |
Mr. Micro Ltd (John May, John White, Dave J.) |
Little Computer People |
Activision Inc |
1987 |
Byron Nilsson, Richard Gold |
Predator |
Activision Inc |
1987 |
Source Software Ltd (James Fisher) |
Prestige Collection, The |
Activision Inc |
1987 |
|
Quartet |
Activision Inc |
1987 |
Probe Software Ltd (Antony R. Lill, Nick Bruty) |
Sailing |
Activision Inc |
1987 |
Software Studios, Oxford Digital Enterprises |
Wonder Boy |
Activision Inc |
1987 |
|
Afterburner |
Activision Inc |
1988 |
Software Studios (Keith Burkhill), Foursfield (Jon Paul Eldridge), Focus Creative Enterprises Ltd (M |
Galactic Games |
Activision Inc |
1988 |
Tigress Marketing Ltd |
GeeBee Air Rally |
Activision Inc |
1988 |
Steve Cartwright, Keith Burkhill, Rory Green |
Rampage |
Activision Inc |
1988 |
Catalyst Coders (Bob Pape, Mark A. Jones, Colin Tuck) |
S.D.I. |
Activision Inc |
1988 |
Software Studios, Source Software Ltd (Ross Harris) |
Altered Beast |
Activision Inc |
1989 |
Software Studios (Jason Austin, Paul Hiley), MAK Computer Graphics (Mark A. Jones) |
Dynamite Dux |
Activision Inc |
1989 |
CORE Design Ltd (Stuart Gregg) |
Fighting Soccer |
Activision Inc |
1989 |
Sprytes Ltd |
Galaxy Force |
Activision Inc |
1989 |
Software Studios (Keith Burkhill, Paul Hiley), Focus Creative Enterprises Ltd, NIK |
Ghostbusters II |
Activision Inc |
1989 |
Foursfield (The Oliver Twins, David Whittaker) |
Power Drift |
Activision Inc |
1989 |
John Mullins, Clive Paul, Mr Pixels |
Real Ghostbusters, The |
Activision Inc |
1989 |
Mr. Micro Ltd (John May, John White) |
Super Wonder Boy |
Activision Inc |
1989 |
Images Ltd (Robert L. Hylands, Jason G. Lihou, Pure Luck) |
Time Scanner |
Activision Inc |
1989 |
Spidersoft (Chris Edwards) |
Dragon Breed |
Activision Inc |
1990 |
Bob Pape, Nick Cooke |
Fighter Bomber |
Activision Inc |
1990 |
Vektor Grafix (George Iwanow, Terry Spencer, Derrick Austin) |
Hammerfist |
Activision Inc |
1990 |
Vivid Image (Mevlut Dinc, Steven Dunn, Gary Thornton, Hugh Riley) |
Hot Rod |
Activision Inc |
1990 |
Walking Circles (Graham Stafford, David Fish) |
Ninja Spirit |
Activision Inc |
1990 |
Software Studios |
Sonic Boom |
Activision Inc |
1990 |
Ross Harris, Chris Gill, TFF |
Time Machine |
Activision Inc |
1990 |
Vivid Image (Mevlut Dinc, Raffaele Cecco, Shaun G. McClure) |
|