Szoftverfejlesztők: Activision Inc. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
23 szavazatból)
( | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Az Activision vállalatot 1979 őszén alapította négy fejlesztő: David Crane, Bob Whitehead, Alan Miller és Larry Kaplan. Mindannyian az Atarinál dolgoztak 1976 óta, az Atari 2600 konzolra fejlesztettek játékokat. 1978-ban Crane, Miller és Whitehead részt vettek az Atari 400/800 számítógép működtető szoftverének (OS) fejlesztésében is. Crane nevéhez fűződik még a DPC (Display Processor Chip) kifejlesztése, melyet az Activision az Atari 2600 játékkazettákba (cartridge) szánt, a grafikus és zenei képességek javítására. Sajnos a 2600-as konzol csökkenő népszerűsége miatt csak egyetlen játékban, a Pitfall 2-ben alkalmazták.
Az Atari vezetése úgy döntött, hogy nyilvánossá teszi fejlesztői számára a piacra dobott játékokból származó bevételi adatait. Ezzel próbálták a hatékonyságot javítani. A fejlesztők láthatták mely játékok hoznak több bevételt, melyekre érdemes több figyelmet fordítani. Itt vált világossá a négy fejlesztő számára, hogy az Atari éves 100 millió dolláros, játékeladásokból származó bevételéből ők négyen mintegy 60 millió dollárt hoztak. Szerették volna, ha a játékokon megjelenne az ő nevük is, mintegy elismerve munkájukat. Az Atari vezetése hallani sem akart erről. Akkori vezérigazgatójuk, Ray Kassar híres megjegyzése, miszerint a programozók nem fontosabbak, mint azok, akik a futószalagnál bedobozolják a terméket. Ekkor döntöttek úgy, hogy elhagyják a céget, és megalapítják sajátjukat. 1979-ig a videójátékokat a konzol gyártója adta ki. Az Activision megjelenésével ez megváltozott, ők voltak az első, független játékszoftver kiadó cég. Az Activision nevet az activity és a television szavak kombinációjából származtatták. Egy másik nagyon fontos szempont volt a név kiválasztásánál, hogy abécé sorrendben megelőzze az Atari-t a Consumer Electronic Show (CES) kiállításon. Ebben az időben több A betűs cég jött létre hasonló okból (Accolade, Acclaim, Absolute).
Az első 2 évben az Atari folyamatosan perelte az új céget. Az Activision kénytelen volt egy részt elkülöníteni tőkéjéből, hogy fedezze a védekezés költségeit. A legkomolyabb vád szerint az Atari-nál szerzett programozási tapasztalataikat használják fel, üzleti titkokat sértenek. Az egyik leghíresebb "üzleti titok" a Venetian blinds (redőny) technika volt, melyet Whitehead fejlesztett ki a Video Chess játékhoz, és arra szolgált, hogy 8 tárgyat tudjon megjeleníteni egy sorban. (Az Atari 2600 eredetileg csak két grafikai objektumot kezel.) A fejlesztők azonban tisztában voltak a fenyegetettséggel, így az Atari-tól semmilyen információt nem hoztak magukkal, mindent előről kellett kezdeniük. Dokumentáció hiányában visszafejtették a 2600-as működését is. Az Atari végül elvesztette a pereket.
Az Activision vezetésére Jim Levy-t kérték fel, aki a zeneiparban dolgozott ezt megelőzően. Egyik nagy újítása volt, hogy a zenei albumok sztárjaihoz (vagy a könyvek íróihoz) hasonlóan, a fejlesztők fotói rákerültek a termékekre. A várt elismerés végre megjött a tehetséges fejlesztők számára. Az Activision hirtelen lett népeszerű. A harmadik évben a bevételei elérték a 160 millió dollárt, és így Amerika legdinamikusabban fejlődő cégévé vált. Népszerűségére jellemző, hogy egy külön osztályt hoztak létre a rajongói levelek feldolgozására. Csak a Pitfall! című játékuk után heti 14000 levelet kaptak. Hat hónap alatt összesen egy negatív hangvételű levél érkezett hozzájuk egy anyukától, akinek elege lett abból, hogy kisfia egész nap játszik. 1984-ben következett be a nagy zuhanás, az Activision 18 millió dolláros veszteséget volt kénytelen elkönyvelni. Ettől kezdve erősebben fókuszáltak a 8 bites házi számítógépekre. Ebben az évben jelent meg a Ghostbusters című nagysikerű játékuk, amelyre a fejlesztők mindössze hat hetet kaptak, a szokásos hat hónap helyett. Annak ellenére, hogy a játék több százezer példányban kelt el, ez nem volt elég a céget talpraállítására, elbocsátásokra volt szükség az év végén. A cég beszüntette a fejlesztést konzolokra. Menniük kellett azoknak, akik csak konzolra tudtak fejleszteni. Érdekes módon, három évvel később az Activision megjelentett még néhány játékot Atari 2600-ra, melyeket ex Activision fejlesztők készítettek. Alan Miller és Bob Whitehead új céget alapított, Accolade néven. Az ő távozásukkal David Crane maradt az egyetlen alapító tag az Activision-ben (Larry Kaplan még 1982-ben kilépett, majd dolgozott többek között az Amiga és a Silicon Graphics vállalatoknál). 1986-ban 7.5 millió dollárért felvásárolták az anyagi gondokkal küzdő Infocom-ot, az akkori vezető szöveges kalandjáték fejlesztő céget (1981, Zork). Hat hónappal később Bruce Davis vette át az Activision irányítását. Ő volt az, aki miatt az utolsó alapító tag, David Crane is elhagyta az Activision-t. David szerint, Bruce Davis egyik legnagyobb hibája az volt, hogy a játékokat tömegcikkeknek tekintette, nem művészi munkáknak. Davis az Infocom egyesülés ellen volt a kezdetektől. Vezetése alatt az Infocom játékeladásai erősen lecsökkentek. 1989-re felszámolták az Infocom műhelyeit, pénzügyi, marketing és egyéb osztályait beolvasztották az Activision-be. Az Infocom fejlesztők jelentős része távozott. 1991-92-ben még kiadtak két Infocom összeállítást "The Lost Treasures of Infocom" néven. Több program nem jelent meg Infocom név alatt. 1988-ban a cég nevét Mediagenic-re változtatta. A profilt a videójátékok mellett kibővítették üzleti alkalmazásokkal is. A névváltozás ellenére továbbra is használták az Activision márkanevet a játékokon. 1992-re ez az új cég fizetésképtelenné vált, az anyagi csőd szélére került. Az Activision, megmentése érdekében, egyesült a The Disc Company nevű vállalattal, majd visszaállították az Activision nevet, az üzleti alkalmazások készítésével felhagytak.
1994-re az új Activision túllépte az éves 42 millió dolláros bevételt. A fejlesztéseket kiterjesztették PC-re, Sony Playstation-re és egyéb konzolokra. A régi 8/16-bites személyi számítógépekre (C64, Spectrum, Amiga, Atari) beszüntették a fejlesztést.
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program lista | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publikálás a portálon: 2006-06-10 23:23:23 |