Szoftverfejlesztők: David Perry | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
33 szavazatból)
( | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nevéhez olyan nagy sikerek fűződnek, mint a Three Weeks in Paradise (Mikro-Gen), Herbert's Dummy Run (Mikro-Gen), Supremacy (Probe/Virgin), Aladdin (Virgin), Earthworm Jim (Shiny/Playmates), MDK (Shiny/Interplay), Enter the Matrix (Shiny/Atari).
1967-ben született Lisburn-ban, Észak-Írországban. A programozást ZX81-en kezdte, amit a mai napig őriz. Elmondása szerint, az első lökést az adta, mikor a tanárai nem engedték be a számítógép szobába, mert szerintük nem volt elég idős, amitől ő csak elszántabb lett. Első, ún. type-in (begépelős) játékai újságokban és könyvekben jelentek meg (1982-1985). Az 1985-ben kiadott Astounding Arcade Games for your Spectrum c. könyv már teljes egészében Perry munkája. Első munkahelye a Mikro-Gen volt. Kapcsolata a céggel egy szerencsétlen esettel kezdődött. 1983-ban elküldte nekik a teljes egészében Basic-ben írt Drakmaze c. játékát. (Egyszerű, "találj ki a labirintusból" típusú játék, némi akcióval fűszerezve.) Megegyezés ugyan született, de az üzlet mégsem hozott egy pennyt sem az ifjú Davidnek. Perry gyakran utazott Londonba (rendszeres látogatója volt többek között a ZX Microfair vásárnak), ahol összefutott a Mikro-Gen vezetőjével, Mike Meek-kel. Mike épp egy programozó csapatot szeretett volna összehozni, és Perry pont kapóra jött. A Mikro-Gen játékait addig független programozók készítették, nem volt saját csapatuk. Így hát Mike munkát és karriert ajánlott, évi 3500 dolláros fizetéssel. Nem volt kiemelkedő ajánlat, de Perry mégis elfogadta. Elmondása szerint, minden ismerőse próbálta lebeszélni, ám ő mégis úgy döntött, 17 évesen, az iskolát félbehagyva, Londonba költözik. Itt olyan programozó legendákkal ismerkedhetett össze, mint Raffaele Cecco (Cybernoid, Exolon, Stormlord) vagy Chris Hinsley (Pyjamarama, Everyone's a Wally, Frost Byte). Perry első hivatalos munkája a Pyjamarama Amstrad konverziója volt, ami nagy ugrásnak számított a korábbi Basic programok után. A fejlesztéshez közvetlenül az Amstrad-tól kaptak egy prototípust a megjelenés előtt álló CPC 464-ből. A Pyjamarama sikere után rábízták a két utolsó Wally epizódot, a Herbert's Dummy Run és a Three Weeks in Paradise c. játékokat. A Three Weeks hozta az első igazán átütő sikert: a Crash számítógépes magazin 93%-ot adott a játéknak (Crash Smash). A Mikro-Gen-nél a játékokat általában platformonként egy programozó készítette, sokszor a grafikát és a zenét is beleértve. A cég ugyanakkor nem reklámozta embereit, véleményük szerint egy szoftverháznak nem dolga sztárolni az alkalmazottait. Egyik nyilatkozatukban úgy fogalmaztak: "A programok 8-10 ember megbeszélése és ötletei alapján születnek. Igaz, David Perry készítette az Amstrad adaptációt [Pyjamarama], legalábbis ami a billentyűk püfölését illeti, de valójában ez egy csapatmunka". A kissé megalázó megjegyzés ellenére, Perry fizetését többször is megduplázták az évek során, sőt, felajánlottak egy részt is a cégből, de ő inkább újabb kihívások után nézett. Utolsó munkája a Mikro-Gen csapatában a Stainless Steel volt 1986-ban. A Crash magazin ezt is magas pontszámra értékelte, 89%-ot kapott. Ennek ellenére Perry rossz szájízzel nyilatkozott róla: "Öt hónapig tartott a programozása, és sok fejfájást okozott ez a felülről történő megjelenítés. Soha többé nem készítek ilyen játékot". Dave több mint 2 év után otthagyta a Mikro-Gen-t. Rövid ideig dolgozott az Elite Systems-nek, komolyabb munkája a C64-en megjelent Beyond the Ice Palace volt (melyet Nick Jones programozott). Érdekes megjegyezni, hogy eredetileg ő kódolta az Ikari Warriors c. játékot az Elite-nél. Eredeti címe Akari Warriors volt, és 1986. novemberére ígérték a megjelenését. A Crash magazin egy fél oldalas képes bemutatót is lehozott róla októberben. Ismeretlen okok miatt a játék mégsem jelent meg, végül az Elite egy új verziót adott ki 1988-ban, amit már David Shea (Snowman, Super Monaco GP, Golden Axe) programozott. 1987-től a Probe Software-nél folytatta a játékprogramok készítését. Első munkája a Trantor the Last Stormtrooper konverziója volt Amstrad számítógépre. A Probe-nál eltöltött 4 év alatt részt vett a Savage, Tintin on the Moon, Teenage Mutant Hero Turtles, Dan Dare III, Smash TV, Supremacy és a Terminator c. játékok fejlesztésében. 1991-ben készítette el két utolsó játékát ZX Spectrumra (Captain Planet, majd a Paperboy II), melyeket a Mindscape Internatinal adott ki. Ezzel Perry Speccy korszaka lezárult. Korábbi munkái alapján, melyet a Probe-nál készített, megkeresték a Virgin Games-től. Az ajánlatuk igen csábító volt: fizetik minden kiadását, lakást bérelnek számára, és a fizetésén felül jutalékot kap az eladásokból. Perry megkérdezte munkaadóját, vajon ő is fizetne-e jutalékot, de csak egy kurta "a pokolba, dehogy" választ kapott. A döntés így nem volt nehéz az agilis és egyedülálló fiatalember számára. Elhagyta hát Európát, Amerikába költözött, hogy a Virgin-nek dolgozzon. A Virgin megbízásából több nagysikerű játékot készített: McDonald's Global Gladiators, 7-UP Cool Spot, Disney Aladdin, Robocop vs Terminator. Már két éve dolgozott az USA-ban, mikor megkapta a zöld kártyát, az állandó tartózkodásra feljogosító engedélyt. 1993. októberében alapította első cégét, a Shiny Entertainment Inc-et. A nevet az R.E.M. Shiny happy people c. dala után választotta. A kezdőtőkét egy három játékra kötött szerződéssel bíztosította, melyet a Playmates Interactive Entertainment céggel kötött. Első játékuk a milliós nagyságú eladást megért Earthworm Jim. A játék annyira népszerű volt, a karakter pedig annyira megkapó, hogy 1995-1996-ban rajzfilmsorozatot is készítettek belőle. A filmet Doug TenNapel készítette, aki többek között a szintén sikeres The Neverhood c. gyurmafigurás kalandjáték történetét írta Spielber/Dreamworks megbízásából. További érdekesség még, hogy a rajzfilmben Earthworm Jim hangját az a Daniel Castellaneta kölcsönözte, aki egyebek mellett Homer Simpson hangját adja a The Simpsons c. rajzfilmsorozatban. Az Earthworm Jim két folytatását készítették el, majd a cég továbblépett a 3D-s játékok világába. Az 1997-ben megjelent MDK a Shiny első PC-re írt játéka. A programot Pentium osztályú számítógépre fejlesztették, de még külön hardveres 3D gyorsítás nélkül fut. Ezt már igazi 3D-s játékok követték, mindkettő 2000-ben jelent meg: Messiah és Sacrifice. Mindhárom játék kiváló kritikákat kapott, illetve több díjat is nyert. 1995-ben az Interplay felvásárolta a Shiny-t. Mivel az MDK c. játékot még a Playmates megbízásából készítették, ezért mindkét cég kiadásában megjelent. 2002. áprilisában a Shiny-t kivásárolta az Infogrames 47 millió dollárért. Perry mint a Shiny elnöke dolgozott tovább. A fejlesztés alatt álló Enter the Matrix c. játékot már ők adták ki. Minden idők egyik legdrágább játéka lett, több mint 30 millió dollárt emésztett fel az elkészítése. 2003. május 15-én került a polcokra, és már az első 18 nap alatt 1 millió példányszám felett értékesítették. 2004 . végéig elérték az 5 milliós darabszámot. A francia gyökerekkel bíró Infogrames olyan nagy cégeket vásárolt fel az elmúlt 10 évben, mint az Ocean, Gremlin, Accolade, Beam (Melbourne House), vagy a GT Interactive. A Hasbro felvásárlásával jutott a MicroProse és az Atari jogaihoz. 2003. május 7-én az Infogrames újjáélesztette az Atari márkanevet, és az Enter the Matrix c. játékot már az új név alatt jelentették meg. Az Atari 2006-ban bejelentette a Shiny eladását. Perry 2006-ban lemondott a cég vezetéséről. 2006. október 2-án cégét megvásárolta a Foundation 9 Entertainment. De ő nem ül a babérjain, az Acclaim részére rendez ún. massive multiplayer játékokat: 2Moons, Dance, Top Secret. David Perry 2006. májusában hozta létre legújabb cégét GameConsultants.com néven, mely videójáték készítő vállalatok szakmai szintű konzultációját vállalta fel. 2006. szeptemberben egy újabb céget alapított (GameInvestors.com), mely a játékkészítő csapatok finanszírozását hivatott segíteni. Rendszeresen publikál, és gyakori előadó vendég a Játékfejlesző Konferencián (GDC), a Videojáték Expón (VGE), a Szórakoztató Elektronika Show-n, a Comdex-en. David Perry több mint 25 éve tagja a videojáték iparnak, és úgy tűnik még sokáig aktív részese kíván maradni. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program lista | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publikálás a portálon: 2008-05-13 17:09:20 |