A cég
Az Electronic Arts-ot Trip Hawkins alapította 1982 nyarán, akkor még Amazin' Software néven 200.000 USD-vel, miután megvált korábbi munkahelyétől, az Apple Computertől. A kezdő csapat jórészt ex-Apple alkalmazottakból állt, de volt aki az Ataritól, az Ogilvytől, illetve jópáran még a Xerox PARC-tól is jöttek.
Az induláskor kitalált névvel jópáran nem békültek ki, felmerült hát a SoftArt név, mely hivatott volt jelenteni, hogy a cég által fejlesztett szoftver egy új művészeti ág. Ehhez a névhez viszont a VisiCalc-ot fejlesztő Sofware Arts cég nem járult hozzá a nevükhöz való nagyon nagy hasonlóság miatt. Ekkor jött az ötlet, hogy legyen Electronic Artist a United Artist névnek adózva ezzel, de ez filozófiai vitába torkolt amiatt, hogy maga a cég alkalmazottai nem tartották magukat művészeknek, viszont a programozókat annál inkább, így végül az Electronic Arts elnevezésnél maradtak.
Már a cég alapításakor cél volt, hogy 6 éven belül milliárdos bevételre tegyenek szert, illetve a másik fő szempont az önmagukban is értékes szoftverek készítése, melyet ők elsőként el is érték.
A számunkra érdekes időszakban az EA klasszikus logója a Derékszög/Kör/Háromszög egyesített forma, mely az alapvető "grafikai abc"-t jelenti. A kép raszteresítve van, ezzel utalva a technológiára is.
A fenti a "programozó egy művész" elgondoláshoz jellemzően tartották magukat, úgy bántak a fejlesztőkkel, mint a sztárokkal, ami a kor bánásmódjától erősen elütött, abban az iparban, mely a fejlesztőket leginkább gyári munkásokként kezelte. A programozók nevét feltüntették a programban, a képüket a borítón és emellett még a bevételből is busás hányadot kaptak, ami vonzotta hozzájuk a jobbnál jobb fejlesztőket.
Az EA hozzáállása persze azóta már kicsit megváltozott, számos más nagynevű fejlesztő céget megvásárolt (Origin - Ultima sorozat; Maxis Sim City, Sims; stb.) és ezeket vagy bekebelezte, vagy idővel felszámolta. Ezért az EA-t néha kritizálják, mert olyan mint a Microsoft, csak a játékiparban.
Általában 4 játékot említnek meg az EA-tól, mint mérföldkövet, az egyik a Worms, ami ugye minden telefonban benne volt a tenyérgépek időszaka előtt, a M.U.L.E., ami egy körökre osztott stratégiai játék volt, kereskedelmi ármozgás szimulációval (ha valamiből kevés volt, drágább lett), a Pinball Construction Set, ami az első olyan program volt amihez nem kellett óriás doksi, hanem GUI-n keresztül lehetett összerakni a játékot, így már egy 8 éves gyerek is képes volt használni, na és persze nem utolsó sorban az Archon, melyre már a Spectrumosok szeme is felcsillan.
A játékaik
Játékaik a korai időszakban Atari 800-ra és Apple II-re készültek, de később Spectrumra is áthoztak jó párat, bár néha nem az eredeti név alatt és az Ariolasoftnak licenszelve, azaz ők adták ki.
A WOS 17 játékot ismer, ami kapcsolódik az EA névhez, tehát ők adták ki, vagy tervezték hogy kiadják, és reklámozták emiatt, vagy csupán licenszelték valakinek.
Említésre méltó, és biztos mindenki találkozott már az Archon, a Bard's Tale, a Train és a Skate or Die programokkal. Ezekről sok oldalt írtak már itt vagy CoV/SPV hasábjain.
Cím | Kiadás | Kiadó |
Realm of Impossibility (licensz) | 1985 | Ariolasoft UK Ltd. |
Skyfox (licensz) | 1985 | Ariolasoft UK Ltd. |
Arcticfox aka. Arctic Fox | 1988 | Electronic Arts |
Bard's Tale, The aka. Bard's Tale Vol 1, The: Tales of the Unknown | 1988 | Electronic Arts |
Phantis (re-release aka. Game Over 2 | 1988 | Dinamic Software |
P.H.M. Pegasus | 1988 | Electronic Arts |
Train: Escape to Normandy, The | 1988 | Electronic Arts |
Archon | 1989 | Electronic Arts |
Archon II: Adept | 1989 | Electronic Arts |
Archon Collection, The | 1989 | Electronic Arts |
Chuck Yeager's Advanced Flight Trainer | 1989 | Electronic Arts |
Skate or Die | 1989 | Electronic Arts |
Budokan: The Martial Spirit (licensz) | 1991 | Dro Soft |
Apollo 18: Mission to the Moon | ki nem adott | Electronic Arts |
Ferrari Formula One | ki nem adott | Electronic Arts |
Lords of Conquest | ki nem adott | Electronic Arts |
World Tour Golf | ki nem adott | Electronic Arts |
1. Táblázat - EA kapcsolódó játékok időrendben (forrás: WOS)
Érdekes megfigyelni, hogy a kezdeti játékokat az Ariolasoft-nak licenszelték, majd később maguk készítették a játékaikat.
Van 4 ki nem adott játékuk is, amelyek egy részét késznek vélnek, de van amelyekről semmit nem tudni.
Érdekes például, hogy az Apollo 18 esetében a Commdore 64 verziót ismerők szerint sok nyoma van annak, hogy ez Spectrumról lett konvertálva, míg az eredeti sehol sem lelhető fel.
források:
Wikipedia
World of Spectrum
C64 Endings
Lemon64
|