Szoftverfejlesztők: Jon Ritman | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
52 szavazatból)
( | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Igen, sosem felejtjük el az elsőt. Az első élményt, amely összeköt bennünket a Spectrummal.
Általános iskolai jóbarátom, Ákos - ma egy közigazgatási főhatóság vezető jogásza, és fogalma sincs, szülei lakásának melyik elrejtett zugában van bedobozolva a gumibillentyűs Speccy-je az Interface II-vel és az ebay-en ma már aranyárban gazdát cserélő játékcartridge-ekkel - édesapja minisztériumi kiküldetésben volt Londonban 1985 karácsonya tájékán, és vett focirajongó fiának egy eredeti kazettás játékprogramot. Valami Match Day volt a neve... Miután 1986 februárjában megkaptam első, 48K-s Spectrumomat, Ákos hétvégén áthozta a féltve őrzött kincset. A gépet külön szülői engedéllyel - merthogy valahol azt hallották, hogy a számítógép képe beleég a képcsőbe - rákötöttük a család nagyképernyős, távirányítós Orion Mór színestévéjére, és már indult is a "töltés". Közben uzsonna, beszélgetés, a pixelsoronként kirajzolódó screen lassú kiélvezése. Röpke negyedóra (bezzeg a Turbo Tape a C64-emen - mondaná másik jóbarátom, Gábor, jelenleg sikeres idegenforgalmi vállalkozó és lánglelkű webmester), és már "bent is volt a program". Felejthetetlen élmény, ahogy a pittyegős zenére bevonultak a csapatok a pályára - mit csapatok, kis tömzsi Gary Linekerek, Bryan Robsonok, Peter Shiltonok -, beep-beep, fütyült a bíró, és megkezdődött a rangadó. Persze előtte a Ritman Roverst gondosan átneveztük Manchester Unitedre, amiért épp most kaptam e-mailben egy jókora letolást... No kitől? Hát magától Jon Ritmantől. Merthogy ő volt a játék programozója. Egy valódi zseni a hőskorból, aki 48 kilobyte-ból megírta a FIFA mittudoménhányat játékélményben oda-visszavágó fociprogramot, majd annak folytatását is (Match Day 2), amelyben már ugyanabban a csapatban játszhattunk ketten is, passzolhattunk egymásnak, kijátszhattuk a gépi intelligenciát és megnyerhettük az angol kupát. Persze a játékosok arcai cseppet sem hasonlítottak Ronaldinhora (már elnézést, de mit vesztettünk vele) és Hajdú B. István és Faragó Richárd kommentárjait sem hallhattuk, sőt még a felejthetetlen Knézy Jenőét sem. De a program szegény Jenő bá' tudtán kívül is számos jó estét és számos jó szurkolást adott nekünk. Jon Ritman szerényen hiú ember. Ha rákeresünk a google-ben, könnyen rátalálunk visszafogott eleganciájú honlapjára (www.ritman.co.uk), ahol az általa fejlesztett játékok (a már említett Match Day-sorozat mellett olyan Ocean-klasszikusok, mint a Batman vagy a Head over Heels, illetve a Nintendo Game Boy-ra írt Monster Max) borítói sorakoznak. De hogy Jon hány éves és mivel foglalkozik mostanság, arról egy szó sem esik. Nem sokkal informatívabb a róla szóló wikipédiás szócikk sem, amelynek láthatóan az említett privát honlap az egyetlen forrása. Sőt, mondjuk ki: csak találgatjuk, hogy hány éves, és a legjobb spectrumos oldalakról is csak annyi derül ki szakmai pályafutásáról, hogy jelenleg "szabadúszó". A már sajnos nem létező amstradmuseum.com által készített interjú egyik tükrözéséből (egy spanyol oldalon) ezt-azt azért sikerül megtudni róla. Mindenekelőtt közli, hogy szerinte a nosztalgiázás a balfácánok időtöltése, majd megtudjuk, hogy mások mellett ő írta (inkább tervezte) a PC-re 1995-ben kiadott Super Match Soccer-t, melynek eredetileg a Match Day 3 nevet szánták, de "üldözési mániás ügyvédei" nem javasolták a Match Day márkanév használatát. Csak nem az Ocean Software rettegett védjegyjogászaitól tartottak? :) Egy 2007-ben megjelent másik interjúból (Gamasutra) még több titokról hull le a lepel. Megtudjuk, hogy Jon (akárcsak én, csak vélhetően legalább tíz esztendővel korábban) 13 évesen találkozott először számítógéppel, amikor meglátogatta bátyját, aki Brüsszelben, a Singer varrógépgyár számítástechnikai osztályán dolgozott. Ez persze egy ős-IBM gép volt, amelynek billentyűzetén (akárcsak én, vagy akkor hatéves öcsém, KGB - de úgy sejtem, mindannyian) a saját nevét betűzte le először. Aztán pár évvel később, 1981-ben (mikor máskor) megvette első saját számítógépét, hát persze, hogy egy ZX-81-et (ahogy fogalmaz: "rögtön, amint megjelent"). Ekkor nekem a számítástechnika még egy Mariahilferstrassén vásárolt játékos kvarcórában merült ki, de hát nem is éltem Angliában. Az ifjú Jon azonban nem csak játszott a kis 81-esén, hanem rögtön írt rá egy Namtir Raiders nevű játékot. Gépi kódban, két hónap megfeszített munkájával. A Namtir visszaolvasva Ritman - nocsak, a világverő Ritman Rovers csapat alapítójának mindenről a saját neve jut eszébe? Egyébként az említett amstradmuseum.com-os interjújában önironikusan ezt a játékot nevezi meg legjobban utált programjaként. Na de Jon, hát tényleg ennyire nem vagy nosztalgiázós alkat? 1982-ben aztán Spectrumra váltott, melyre néhány hónap leforgása alatt öt játékot is írt, kezdve egy ARG nevű Space Invaders-klónnal. Éjt nappallá téve programozott (ahogy én játszottam röpke négy évvel később, többek között neki is köszönhetően). Ez - mondja hamiskás mosollyal - teljesen tönkretette a társasági életét. Akárcsak a miénket a játék, de ki bánja ezt. Társaság lesz jövőre is - azok a jó kis egyszerű, élvezetes játékok pedig már nincsenek sehol. (Kivéve persze a sinclair.hu-t és a World of Spectrum-ot.) :) Aztán megismerkedett a C64-re készült International Soccerrel, és fejébe vette, hogy ő is ír egy ilyet, de persze a nagy (kis, fekete) konkurensre, a ZX Spectrumra. Amikor az Ocean Software vezetője, David Ward megmutatta neki a már létező World Cup Soccer-t, szerényen közölte, hogy az övé annál ezerszer jobb lesz. És így is lett. Megszületett a Match Day, minden focis játék alfája és omegája, a kezdet és a vég, a 48 kilobyte-ba sűrített csupa nagybetűs JÁTÉKÉLMÉNY. 1984-ben adták ki, és hamarosan mind az ötvenezer példány elkelt belőle, majd még egyszer ennyi "utánnyomásban". De ha a Zotyocopy sikeres működését is figyelembe vesszük (amiről persze nem tettem említést Jonnak írt e-mailemben), ennél is sokkal-sokkal többen birtokolták. Legfeljebb kazettáikon a gyönyörű Ocean logó helyett a kevésbé ékes Polimer felirat tündökölt. Az vesse rájuk az első követ, aki még nem hallott az mp3 fájlformátumról meg a Rapidshare-ről (hehe)... A Match Day-t újabb és újabb játékok követték, így a már említett Batman és az ugyanazt a "grafikai motort" használó, de még sikeresebb, háromdimenziós (bocsánat, izometrikus) mászkálós játék, a máig jól csengő nevű Head over Heels (avagy "Hanyatt-homlok"). 1987-ben pedig megjelent a Match Day 2, az eredetihez hasonlóan (kassza)sikeres továbbfejlesztés, amelyről már ejtettem pár érzékeny szót a bevezetőben. Mondjuk ki: ez a játék a CRL-féle Formula One Manager és a Rockstar Ate My Hamster mellett az abszolút kedvencem, mind a mai napig. Megunhatatlan, még ha senki nem is eszi meg benne senki hörcsögét. A játék bájos grafikája Bernie Drummond keze munkáját dicséri, aki a Facebook közösségi oldalon Jon egyik ismerőseként van megjelölve (ebből következően máig tartják a kapcsolatot). Végezetül megtudjuk Jonról azt is, hogy a 90-es években írt programot Nintendo Game Boy konzolra (a már említett Monster Max-ot), majd részt vett a Microprose F1 Grand Prix 3 Playstation 2 és Dreamcast átiratának elkészítésében, sőt, még mobiltelefonokra is írt játékokat. Ez a szimpatikus, fanyar humorú, szakállas angol úriember a mai napig nem tudott elszakadni a játékprogramozástól... Hála Istennek! Reméljük, még sokat hallunk róla. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Program lista | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Publikálás a portálon: 2009-06-10 17:55:00 |