Programozástechnika - SDK: Spectrum Font Designer

4 csillagos Cikk értékelése: 4,67 (3 szavazatból)

Egy apró kis szerszám egy spectrumos fejlesztő szerszámkészlethez.

Különféle feladatokhoz, a játéktervezéstől a szövegszerkesztő fejlesztéséig lehet szükség a Spectrum gyári karakterkészletét lecserélni a célnak jobban megfelelőre. Az eredeti gépen is megoldható ez a feladat, én a The Artist II programot használtam karaktertervezésre annak idején. Amióta átállt a kezem az egér kezelésére, a vágólap használatára, és a PC nyújtotta egyéb előnyökre, már szenvedés volt ezt a régi programot használni, újra megtanulni. Kellett egy gyorsabb, kézreállóbb eszköz a saját igényeimhez. Mivel nem találtam ilyet, inkább írtam egyet magamnak.

A lustaság fél egészség, a programban semmi felesleges sallang, magasabb rendű rajzoló funkció - vonalhúzás, fill, undo...- nem kapott helyet. Induláskor betöltődik a gyári karakterkészlet. A legördülő listából kiválasztható, hogy melyik kartert akarjuk módosítani. Alapból a szóköz látszik, ezért üres minden.

A karaktertervezés egy kinagyított 8*8 pixeles mátrixban zajlik. Ha egérrel belekattintunk egy pixelbe, az átbillen üresből teli állapotba, vagy fordítva. Egy karaktert 8 byte ír le. Egy byte megfelel egy sornak, az adott sor megfelelő helyiértékű bitjét billegtetjük ilyenkor. A jobb áttekinthetőség érdekében a karakter életnagyságban is megjelenik egy kisebb mátrixban. Mikor elkészült a betű, a Karakter mentése gombbal felülírhatjuk az eredetit. Ha egyik karakterből szeretnénk származtatni egy másikat, mondjuk a Q-t célszerű az O-ból, akkor az O képét vágólapon keresztül átmásolhatjuk a Q képére. A Szerkesztés menüből, vagy Ctrl-C-Ctrl-V billentyűkombinációkkal. Ha az N-ből szeretnénk Z-t konstruálni, másolás után az elforgatás gombbal könnyen megoldhatjuk. A karaktert pozicionálni a négy tologatógombbal lehet.

Egy betű elkészülte után léphetünk a következőre. Ha történt módosítás a karakter képén a program rákérdez, hogy kívánjuk-e menteni. Amikor teljes s készlet - 10 számjegy 26 nagybetű, 26 kisbetű, írásjelek, összesen 96 karakter - a File menüből elmenthetjük a munkánkat három formátumban. A bináris állomány a 96 karakter szorozva 8 byte-tal, összesen 768 byte hosszú. A .TAP formátum ennek a 768 bytnak a spectrumos megfejelése. Megkapja mindazokat a bevezető és ellenörző adatokat, amivel lehetővé válik, hogy egy emulátorba betölthessük. Alapértelmezetten a 32768-as memóriacímtől. Ha ide állítjuk a karaktertábla kezdőcímére mutató rendszerváltozót, rögtön gyönyörködhetünk a munkánkban. (poke 23607,128 visszaállítás poke 23607,60)

Assembler forráskódba ágyazható be az .ASM formátum. Ez egy sima szöveges állomány a karakterek adataival.

Spectrum Font Designer letöltése


Publikálás a portálon: 2022-04-15 10:29:47